torsdag 5. september 2013

Blue Jasmine

Før jeg forteller om filmen, må jeg nevne det fantastiske været som første høstmåned har startet med. Mandag som var andre dagen i det som kalenderen sier er høst, måtte jeg igjen denne kvelden sette meg på balkongen og se på den flotte kvelden.

Mot Kolsåstoppen

Rett foran


Onsdag var det litt overskyet så jeg tenkte det var en passelig tid å gå på kino, men må tilføye at da jeg kom ut av kinoen var det strålende solskinn. Jeg dro til Sandvika på 15.00- forestillingen for å se Blue Jasmine. Inne i gangen på kinoen hang plakaten, og den måtte jeg studere.

Plakaten


Filmen handler om sosietetskvinnen Jasmine som har levd et overklasseliv sammen med mannen, men hun lukker øynene for virkeligheten. Til slutt flytter hun til San Francisco til søsteren. Jasmine spilles av den australske filmskuespillerinnen Cate Blanchett. Hun bør få en pris for sin ypperlige framstilling av den følelsesmessig ustabile Jasmine.

Cate Blanchett

Mannen til Jasmine er en rik forretningsmann, men metodene hans er ikke helt stuerene. Jasmine lukker øynene for det som mannen driver med, helt til han kommer med en tilståelse. Hennes mann spilles av Alec Baldwin.

Alec Baldwin
 

 Filmen er skrevet og regissert av Woody Allen, og da er det i mine øyne kvalitet. Han har lenge laget filmer i utlandet, for eksempel Midnight in Paris i 2011, og To Rome with love i 2012. Nå ble det film i USA, innspilt i New York og San Francisco. Jeg kjente meg igjen på begge stedene. Da filmen startet og jeg hørte musikken, lurte jeg på om det var Woody Allen sjøl som spilte. Filmen kan anbefales.

Geniet Woody Allen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar