onsdag 9. oktober 2013

Tur til Lisboa 2013, del 2

Lisboa er Europas vestligste hovedstad, og har ca. tre million innbyggere. Det er mange kirker i byen, og vi startet dagen med besøk i kirka Sâo Roque. Ikke så staselig ute, men inne var den fint utsmykket.

Utvendig

Inne

På vei nedover mot sentrum passerte vi en liten park med god utsikt nedover mot sentrum. Været var grått, men bedre enn dagen før.

Fin utsikt

Lisboa er en blanding av gammelt og nytt. Gatene oppover i høgdene av byen kan en ta de gule trikkene. Men nå var vi på vei nedover og da studerte vi alle gatemaleria på murene.

Gatemalerier

Vi spaserte rundt og så på mange staselige bygg. Lisboa ble gjort til hovedstad i Portugal i 1255.

Togstasjonen

Nasjonalteateret

Etter en pause på kafè, spaserte vi ned igjen til Commerse Square, til Triumphal Arch, vi studerte en av de mange fine statuene i byen.

Flott statue

Lisboa ligger ved nord-bredda av elva Tejo, om lag 15 km fra der Tejo renner ut i Atlanterhavet. Lisboa var en av de få nøytrale havner under Andre verdenskrig, og mange flyktet fra Nazi- Tyskland via denne byen. Vi betraktet en fraktebåt som passerte akkurat da vi stod der.

En båt passerer

Vi måtte ta en pause, og plutselig så vi en portvinbar, og vi gikk inn. Portugal er kjent for sin portvin. Innredningen var spesiell med tønner som bord og stoler.

Her er stedet

Spesiell innredning

Vi spaserte videre og kom til enda en kirke som er katedralen i Lisboa, også kalt for Church of Santa Maria. Den er fra slutten av 1100.

Lisboa katedral

Jeg liker å besøke kirker når jeg er ute å reiser. Eller moskeer, templer og synagoger etter hva de har å by på. Men en stille stund i en kirke er fint å ta med. I denne katedralen er spesielt ett fint glass-maleri.

Fin kirke
Flott glassmaleri

Nå gikk vi opp den bratte gaten til den mauriske borgen som tronet på toppen. På engelsk kalt St. Georges Castle. Her oppe var god utsikt nedover mot byen.

Endelig kommet opp
God utsikt herfra

Borga ble bygget av araberne rundt år 1000. Vi gikk inn i et lite museum og så blant annet ting fra jernalderen, og gamle fliser. De brukte fliser for å gjøre vegger og gulv vakre på 1400- tallet. Det spredte seg over hele Portugal fra 1500- tallet.

Litt av borga

Fliser fra 14- 1500- tallet

Før vi gikk nedover fra borga så vi blomster, og flere påfugler som spaserte rundt der oppe.

Blomster

Påfugl

Denne dagen avsluttet vi med middag på en italiensk restaurant. Neste dag som var torsdag 6. oktober, spiste vi først frokost som vanlig før vi startet programmet. Det første vi kom til var en kirke, og vi gikk inn. Den heter Igreja Haliana Do Loreto.

Kirka
Inne

På spaserturen mot en taxistasjon kom vi forbi en festlig statue som jeg bare måtte se nærmere på. Der stod en til. og det var av en poet og komiker, men denne vet jeg ingenting om.

Festlig kar

Vi tok taxi til Belemområdet for å se et par kjente ting. Først Belemtårnet. Det ble oppført på begynnelsen av 1500- tallet til minne om Vasco Da Gama og byens skytshelgen Sâo Vicente. Det fungerte som ledd i byens forsvar, og som hyllest til Portugals innflytelse i Europas oppdagelsestid.

Belemtårnet

Litt bortenfor ligger det berømte oppdagermonumentet som ble reist på 500- årsdagen for Henrik Sjøfareren død i 1960. Flott arbeid, og store dimensjoner som er hogget ut.

Minnesmerket

Svære dimensjoner

I Belemområdet kom vi forbi presidentpalasset der to stramme typer holdt vakt. Lenger oppover i området ligger også det vakre Jeronimo- klosteret fra 1500- tallet. Et flott utformet bygg.

Vakter presidentboligen

Jeronimoklosteret,
flott bygg

Det var tid for lunsj, og den spiste vi på en uterestaurant i dette området. Jeg spiste grillede sardiner som er en spesialitet i Portugal. Det smakte meget godt.

Lunsj

Så taxi tilbake til sentrum. Her så vi rådhuset, men ikke lov å gå inn. Vi fant en utvei til å ta bilder likevel.

Rådhuset
Inne

Vi spaserte tilbake mot området vi bodde, og skulle opp en bratt bakke. Da ville jeg prøve en av de gule, sjarmerende trikkene. På bildet under er jeg ferdig med trikketuren.

Kjekt å prøve

Vi spaserte mot den gamle bydelen vi bodde, Bairro Alto. Den ligger på en høgde vest for Baixa.
Bildet under er tatt i dette området.

Sjarmerende gater

I området vi bodde er kjent for alle sine spisesteder med god mat. Denne kvelden falt valget på en indisk restaurant. Jeg spiste tomatsuppe, en stor porsjon, og det er den beste jeg noen gang har smakt.
Desserten var også nydelig.