tirsdag 8. oktober 2013

Tur til Lisboa, oktober 2013, del 1

Denne gangen gikk turen til Lisboa, og det en hel uke. Vi reiste fra Gardermoen ut på ettermiddagen, og skulle først til Brüssel, men der bytte fly til Lisboa. Her står første flyet klart til å ta imot oss.

Reisen starter

Flyturene gikk fint, og i Lisboa tok vi taxi til sentrum, og fram til stedet vi hadde leid leiligheter. De var større enn jeg hadde trodd. Under ser vi et par bilder fra min leilighet. Hadde også bad og kjøkken.

Sitteplass

Soverom

Det var blitt kveld, så vi gikk bare ut i nærområdet og spiste middag. I området vi bodde er kjent for alle sine spisesteder. Etter en god middag var vi innom en cubansk bar.

Havana bar

Tirsdag morgen som var første oktober startet vi dagen med å rusle rundt i området for å finne et sted å spise frokost. Leilighetene skulle kun brukes til opphold og til å sove.

I gata vi bodde

I gatene så vi at boligblokkene var dekket av flis, og det var meget dekorativt. Flisene var i mønster eller også ensfarget. Ofte gikk blått igjen.

Dekorative fasader

Før vi spiste frokost gikk vi innom en kirke: Martyrs Basilika. Kapellet ble bygget på ordre av Portugals første konge, Alfonso. Det var til ære for alle som falt under erobringen av Lisboa i 1147. Basilikaen ble bygget mellom 1769- 1786.

Kirka

Inne

Masse fin og spesiell arkitektur å se, iblant måtte vi bare stoppe opp å se. Og statuer, det var mange  statuer.

Spesiell arkitektur

Praca Luis De Cameos

Det yret litt i luften så vi gikk inn også på en meget fin kaffeforretning. Nede solgte de blant annet kaffemaskiner. Så en trapp opp og der var full kaffesmaking. Det var bare å velge å vrake.

Den var god

Vi spaserte nedover mot sjøen til Commerce Square. Midt på plassen ligger The Triumphal Arch.
Her sies at kongens slott stod her før jordskjelvet kom.

The Triumphal Arch

Nå gikk vi til Igreija de Sâo Roque, den tidligste jesuittkirka i den portugisiske verden på 1600- tallet. Det var en av de få bygningene som overlevde katastrofejordskjelvet  i 1755.

Kirka som stod

Fin utsmykning

Lisboa lignet litt på San Fransisco med flere bratte gater, og der kunne en følge de gule trikkene.

Klar å dra

Men nå startet det å regne, så vi framskyndte et museumsbesøk, og tok taxi til Museo Caioste Gulbenkian. Noe av det første vi så var en statue laget av Rodin.

Kunst av Rodin

En armener tjente seg rik på diamanter i Brasil, og flyttet til Portugal på midten av 1900- tallet. Han samlet på kunst fra mange land hele sitt liv. Utrolig å se alt det fantastiske som var samlet av mange sorter kunst. Her kommer bare noen smakebiter.

Mynter fra Hellas fra 200- tallet

Fantastiske vaser fra Kina fra 1750-tallet, fra Qinlong dynastiet.

Garderobeskap fra Paris fra 1700- tallet

Samt maleri av Monet

Etter museumsbesøket dro vi tilbake til leilighetene. Før vi skulle gå ut skulle vi starte feiringen av en turist som hadde bursdag. Jeg møtte opp, klar for kvelden.

Klar å dra på Fado

Vi bodde i et område som heter Bairro Alto. og der er masse spisesteder. I kveld skulle vi spise fire retters middag på fado-restauranten: Luso. Her er vi klar.

Fado- aften

Så startet sangerne, først en kvinne som var meget dyktig, det var de som spilte også.

Flink sangerinne

Fado stammer fra Portugal fra 1820- tallet, og er en blanding av blues og litt østlig musikk. Det er en sjelfull sang. Fado betyr skjebne på portugisisk. Nå var det en eldre mann som sang, og han hadde svært god stemme. Kjøpte cd-er med dem.

Den mannlige i sving

Fadoklem

En yngre kar avsluttet avdelingen med fadosang, og han også var dyktig, men da var vi opptatt med å få i oss rett nr. 4 av middagen. Den typen jeg valgte, ser vi nedenfor. Dette var avslutningen på denne kvelden. Men andre del om turen kommer i morgen.