mandag 2. desember 2013

Tradisjonsmat, del 2, 2013

Gjester skulle komme til middag på lørdag, og ønsket på menyen var kjøttkaker. Det må en kalle norsk tradisjonsmat. Jeg kjøpte 2 små brett med kjøttdeig av kylling, og et større brett med storfe- kjøttdeig. Det blandet jeg i mikseren. Jeg har som regel 2 spiseskjeer potetmel pr pakke med kjøttdeig av vanlig størrelse. Vanligvis ett egg pr pakke, men denne gangen to på tre pakker for de var store.

Kjøttdeigen mikses

Vitsen her også er at de fleste har sin egen vri. Jeg har i havregryn. Krydder har en i etter hva en liker. Jeg har i salt, pepper, piffi, og provence- krydder. Litt vatn etter så smidig en vil ha deigen. Så var det bare å steike.

Klar til steiking

Det ble 32 kjøttkaker


Til saus brukte jeg enkelt og greit 2 vanlig poser med brun kjøttkakesaus, og blandet med en pakke viltsaus. Fulgte oppskriften på pakkene. Min vri videre er med denne store porsjonen to buljong-terninger med oksekraft, pluss 2 store skiver brun ost. Så en stor skvett matfløte, og smakte til med mer av kryddene. Alt var klart da gjestene ankom, og de hadde med en kjempefin blomsterbukett.

Fin bukett


Retten ble servert med tilbehør. Ertestuing, grønnsaker og poteter. Det smakte godt om jeg så må si det sjøl. Men gjestene sa det også.

God rett dette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar