søndag 8. desember 2013

Tradisjonsmat, Fyrstekake, 2013

Jeg vokste opp med at hver eneste jul bakte min mor fyrstekake. Lefser og fyrstekake ble ikke talt med i de minst sju sortene som var i boks. Jeg lager også Fyrstekake til jul. Når 250g sukker og 250g smør skal røres kvitt, bruker jeg miksmaster. Det gjør jeg også når de 4eggene skal i, ett av gangen.

Rør godt

Når melet skal i, bruker jeg sleiv. 375 g hvetemel blandes med 4,5 ts bakepulver. Ha melet i deigen  og rør godt sammen.   

Bland

Smør godt ei stor kakeform og legg deigen i. Pass på å ha tilbake nok til rutemønster på toppen. Lag fyll av 250 g malte mandler og 2oo g melis. Kan gjerne røre det i en stivpisket eggehvite. Da er det lurt å lage dette før kaken, så en får ha eggeblommen i deigen. Noen lager dobbel porsjon av fyllet, og bruker da 2 eggehviter, bare ha eggeplommene i kaken, etter bedre blir den. Legg fyllet utover kaken, og rull rutemønster av deigresten og legg på kaken. Sett midt i varm ovn, 180 grader i 45 min.

Lag mønster


Når kaka er kald, bruker jeg å dele den i fire og fryse den. Når den skal brukes, ta opp dagen før. Den smaker like godt. For de som er mange som skal spise i familien hele jula kan sikkert oppbevare den i boks. Da er den for hånden til enhver tid.

Godt å ta til

 Men jeg tok ifra en smaksprøve til Andre adventskaffen. Kaken var god den.

Adventskaffe

     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar