tirsdag 10. juni 2014

Besøk i Ekebergparken, juni- 14

Søndag ble jeg budt med til Ekebergparken. Det var et strålende vær, og en fin kjøretur inn til Oslo. Jeg hadde vært i parken før, så første kunstverket vi møtte på hadde jeg sett. Det var paret som hang i et tre. Det er laget av kunstneren Louise Bourgeois, og viser at folk ofte henger sammen hele livet.

Couple

Denne gangen kom vi inn i parken fra en annen vinkel, så de neste to kunstverkene vi så var nye for meg. Det første var laget av Hilde Mæhlum som er særlig kjent for maskene, og skulpturer av masker som hun lager. Etter som en flytter seg, forandrer uttrykket i masken seg. Under ser vi to bilder fra denne skulpturen.

Statuen

 Konkavt ansikt


Jeg hadde heller ikke sett den gående damen. Den er laget av den britiske billedhuggeren Sean Henry. Han har startet opp igjen tradisjonen med polykrom, farger. Jeg fikk tatt et fint bilde av Dina og Hedda sammen med damen.

Walking Women

Det ble en fin spasertur i denne delen av parken. Så gikk vi ned til Ekeberg- restauranten og der er fin utsikt mot Bjørvika.

Fin utsikt

Ekebergrestauranten er bygd i betong med flatt tak, oppført av Oslo kommune 1927- 1929, i klassisk funksjonalisme. I starten var det danserestaurant, på folkemunne kalt: Åreknuten. Restauranten ble stengt i 1997, men gjenåpnet i 2005. Eier er Christian Ringnes.

Ekebergrestauranten

Etter å spist kake og drukket kaffe spaserte vi mot utgangen, men da traff vi på denne unge kvinnen som satt og solet seg. Fikk ikke med hvem kunstneren er.

Ung kvinne

En titt til på den flotte utsikten over Oslofjorden som lå blå og stille i det nydelige været.

Oslofjorden

Turen i dag var siste del av en presang til bursdagen min i vinter. Der stod at til våren skal vi på museum eller utstilling, pluss drikke kaffe et sted. Nå hadde jeg sett en del av Ekebergparken jeg ikke hadde sett, pluss drukket kaffe på restauranten i Ekebergåsen. En meget vellykket første pinsedag.

Fin tur


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar