tirsdag 24. juni 2014

New York, en uke med opplevelser i juni 2014, del 1

Jeg vil starte med kvelden før vi reiste, for det var fredag 13. juni, en strålende kveld med fullmåne.

Fullmåne

Vi reiste lørdag morgen med SAS direkte fra Gardermoen til New York, en flytur på rundt 8 timer. Vi landet på Newark flyplass. Hotellet vi sjekket inn på lå sentralt på Manhattan. Best Western President hotell levde opp til navnet. Veggene på rommet jeg bodde var pyntet med bilder av presidenter. Til og med en av lampene viste en president, det var en byste av president Washington.

Fra hotellrommet

Vi satte klokken seks timer tilbake, dermed var det flere timer igjen av dagen. Etter at bagasjen var på plass, gikk vi fem som reiste sammen ut på byen. Det første vi så var en ansamling av folk. Vi gikk for å se, og der stod den amerikanske skuespilleren James Franco som ble Oscarnominert for filmen: 128 timer.

James Franco

Folk prøvde å få autografen til skuespilleren. Nå spilte han i et teaterstykke på Broadway: Om mus og menn. Skrevet av John Steinbeck.

Populær skuespiller

Lenger borte i gata gikk og spradet en kar i bare trusa. Han sang og spilte gitar. Det var The Naked cowboy om er en lokal kjendis i New York. Slik går han kledt både sommer og vinter. Om kvelden tok vi en pause på Tiki bar før vi spiste middag.

En lokal kjendis

På Tiki Bar

Søndag besøkte vi Central Park. En landskapspark mellom New Yorks 59. og 109. gate som ble vedtatt i 1853. Først så vi minneplaten over John Lennon som ble skutt utenfor der han bodde rett ved Central Park.

Minneplaten over Lennon

Central Park er grønn og fin med mange idyller, og flere stier en kan velge mellom i de fine omgivelsene. Til og med en skilpadde var ute og solet seg.

Mange idyller

Skilpadden en tur på land

Mange idylliske stier

Det gikk mange tiår før Central Park ble omringet av bebyggelse. Et populært sted for innbyggerne og oppholde seg spesielt på søndagene og fridager. Mange jogget, flere luftet hundene, andre drev med forskjellige aktiviteter. En drev og blåste noen svære bobler.

Lenge før bebyggelsen kom rundt parken

Flere luftet hunder

En blåste bobler

Fra parken dro vi til Greenwich Village. Et strøk av Manhattan som grenser til Broadway i øst og Hudsonelven i vest. Et utpreget boligområde med lave bygninger, alt er mer avslappet i området, og stedet er kjent for bohemkulturen. Her er mange kafeer og restauranter.

I Greenwich Village

Om kvelden var vi i Little Italy. Et koselig nabolag i nedre Manhattan der italienske immigranter slo seg ned. Her er mange koselige restauranter med uteservering. Det passet fint i den nydelige og  milde kvelden.

Little Italy i starten

I dag er Little Italy et sjarmerende sted. Vi ruslet rundt for å se oss ut et fint sted å spise middag, og endte opp på Taormina restaurant. Her avsluttet vi søndagen.

Et sjarmerende strøk

Fint å sitte ute og spise