lørdag 5. juli 2014

Dager på Sunnmøre, juli 2014

Lørdagen før jeg dro til Sunnmøre var jeg på party. Det var to vertinner som stod for det. Da gjestene kom, fikk vertinnen et kunstnerisk dandert fruktfat, den andre fikk blomster. Middag, og senere kaffe ble servert.

Fruktfatet

Blomstene

Fra kaffebordet

Mandag morgen tok jeg buss til Sunnmøre. Grønt og fint oppover Gudbrandsdalen, men da vi kom til Grodås var det snø i fjella, det var det ved Stryn også, men flott natur.

Fint i Gudbrandsdalen

Ved Grodås

Flott norsk natur

Tirsdag ble jeg hentet av svigerinnen med samme navn og det ble først lunsj, mest som en middag hos henne, så forskjellige gjøremål, hun kjørte meg flere steder

Rigmor F

Så skulle jeg til Tjørvåg. På vei dit var vi innom et tantebarn som var på ferie, men vi så på huset som var under bygging og noe under restaurering. Det er et idyllisk sted ved skogbrynet.

Ved skogbrynet

Resten av godset

Et stykke videre og vi kom til enda et tantebarn, som hadde en meget fin adresse, skulle tro en var kommet til London.

May, Filip og Celina

Så inn på befaring. Voldsomt kor de hadde pusset opp, gamledøra til Dea stod til pynt med belysning i stua. TV- skjermen de hadde anskaffet seg til VM var enorm. Terje som er et unikum når det gjelder reparasjon av tv, var dessverre ikke til stede.

Ved gamledøra til Dea

May i sofakroken

Nå skulle jeg bort til naboene, Marit og Pål. Huset ligger idyllisk med utsikt til Tjørvågvika, blomster pynter opp. Oppom huset ved inngangsdøra er et ekstra hus og fint tillaga.

Hovedhuset

Idyllisk ved inngangen

Nå ble det brennsnut til middag. Det var kjempegodt. Så ble det kaffe med kake og annet godt. Nå kom også Grete, en nabo, og det ble røding rundt bordet.

Ved kaffebordet

Onsdag var Erene sjåfør. Hun plukket opp meg ved gjesteboligen i Aurvåg, så til Tjørvåg og hente Marit, turen gikk til Fosnavåg. Her spaserte vi rundt på gamle tomter, var innom butikker, og vi var på kafe og drakk kaffe. Der møtte vi flere fra Tjørvåg.

Marit og Erene i
Fosnavåg

Etter besøket i Fosnavåg, kjørte vi et lite stykke mot Eggesbønes, der skulle jeg besøke slekt. De to andre kjørte videre, mens jeg gikk til Arnhild og Otto som bor i en lys, fin leilighet. Her ble det først en nydelig kjøttmiddag med tilbehør. Marit hentet meg, men før vi dro ble det servert kaffe, marsipankake, bær med tilbehør. Et hyggelig besøk.

Sammen med Arnhild og Otto

Torsdag skulle jeg reise tilbake, men det ble først tid til besøk i Ulsteinvik sammen med Marit. Her er det stor utbygging av vei med rundkjøringer, og omlegging flere steder. Vi var på butikker, og avsluttet besøket på kafe, der traff jeg også en kjenning.

Vi er komne fra Ulsteinvik

Før jeg skulle reise kjørte Rigmor F. meg en rundtur og til slutt til bussen. Et fint opphold på Sunnmøre var over. Kjekt å hilse på slekt og venner samt sjå gamle trakter. Turen tilbake gikk etter planen.