torsdag 9. januar 2020

Rundreise på Balkan,del 3, januar 2020

Vi var på vei fra Makedonia mot grensen til Kosovo. Pass ble samlet inn og studert, før vi kjørte over grensen og inn i tredje landet på reisen. Kosovo som før var en del av Serbia. Kosovokrigen var først en borgerkrig, men utviklet seg til en internasjonal storkonflikt. Nå er landet republikken Kosovo, og ble erklært selvstendig i 2008. I dag har landet rundt 2 millioner innbyggere.

Kart over Kosovo

Vi kjørte mot hovedstaden Pristina. Det gamle navnet på byen var Ulpiana. Pristina har knapt 200 000 innbyggere. Da vi kom fram, sjekket vi inn på Pristina hotell. Vi møtte lokalguiden som tok oss med en runde i byen. Først så vi et par moskeer, så spaserte vi i gågaten. Der så vi Newborn monumentet. Det er store bokstaver satt opp til Frihetsdagen. Da de ble satt opp, var fargen lys gul. Men hvert år får bokstavene ny farge. Det engelske ordet Nyfødt, skulle symbolisere at landet var nytt og uavhengig. En bokstav lå nede da vi var der.

En av moskeene
Newborn
Slik var det i starten

Det regnet i Pristina mens vi så oss om i hovedstaden. Etter omvisningen var det privat tid, men været gjorde at jeg foretrakk å returnere til hotellet. Senere spiste jeg middag på en restaurant som lå tvers over gaten fra hotellet.

Fra gågaten i regn

Pristina hotell

Dagen etter var 1. mai og bedre vær. Vi fortsatte fra Pristina og kjørte videre i grønn natur, med vidder, daler og små landsbyer. Vi var på vei til Kosovos eneste kloster. Det lå ved Bistrica- elven, under bratte sider av Prokletýe- fjellet. Kristus Frelserens kloster ble grunnlagt av den hellige kongen Stefan av Decani. Klosteret har aner helt tilbake til 1300- tallet. Nå bodde der 25 munker.

På vei mot klosteret
I døren til klosterkirken

Jeg fikk meg en stuss da vi skulle gå inn på området, for utenfor var militært personell som var vakt, og det ble kontroll før vi fikk komme inn på området. Pater Peter i sid, mørk kledning viste oss rundt i kirken. Inne var fotoforbud.

Kirken

Inngangspartiet

Etter å ha vært innom utsalget på klosteret, kjørte vi til en stor restaurant for å spise lunsj. Restau- ranten lå i fin natur. Her renner vann ned fra fjellene, og fisken kalt Farellen, trives i det klare vannet. Her blir også drevet oppdrett av fisken. Det ble en god lunsj, først med fiskesuppe, så ørret stekt på trekull, til dessert kake.

Restauranten Trofta Drinit

Hovedretten

Fin natur

Etter lunsj kjørte vi videre oppover mot høyden på svingete alpeveier, vi var på vei mot grensen til siste landet vi skulle besøke på denne turen.

Kjører mot høyden
Oppe i fjellene

Kosovos flagg ble offisielt antatt 17. februar 2008 da Kosovo erklærte sin uavhengighet. På listen setter jeg Kosovo som land nr. 48 jeg har besøkt.