fredag 17. januar 2020

Tur til Cuba i 2009. Januar 2020.

På listen over land jeg har besøkt, vil jeg nå sette opp Cuba som er største øya i Karibia. Cuba har om lag 11,3 millioner innbyggere. Under ser vi kart over øya.

Cuba

Vi reiste til Cuba i november 2009, via Paris til Havana, flyturen tok 9 timer og 40 minutter. På flyplassen der hadde alt personell vi kom i kontakt med på seg munnbind. Det var i tiden det var Svineinfluensa. Vi sjekket inn på hotell Nacional de Cuba, vi var en time forsinket, så vi var så vidt innom rommet før vi gikk til middag. Det var kveld, og ikke mye igjen på buffeen.

På middag i Havana

Neste morgen tok jeg en titt på det store, lyse hotellet som ble bygd av den amerikanske mafiaen på 1930- tallet. Jeg gikk en runde i hagen og tenkte at her har mafiabossene den gangen boltret seg og knekket ut en del fanteskap. Men nå var det et fint hotell besøkt av oss vanlige turister.

Nå fint hotell

Denne dagen skulle vi se Havanna som ble administrativ hovedstad på Cuba på midten av 1500- tallet. Havanna står på UNESCOs verdensarvliste. Havanna er en sjarmerende by, mange av bygningene var oppusset, men mye stod igjen å fikse, da vi var der. På flere verandaer hang klær til tørk i brisen.

Fra en gate
Klestørk

Vi besøkte det berømte Revolusjonstorget som ble bygd i 1950- årene. Her holdt Castro flere av sine lange taler. Der er to bygg med svære bilder, mest kjent er bildet av Che Guevara som pryder Innen riksministeriet. Han var en tid innenriksminister på Cuba.

Bilde av Che Guevara

Vi besøkte en romfabrikk, og vi så Capitol som ligger ved hovedgaten. Her er mange fine bygg, og vi så flere av de gamle amerikanske bilene som kjørte rundt også i hovedstaden.

Fra hovedgaten

Neste dag var vi på utflukt til regionen Pinar Del Rio, og kjørte vestover. Her dyrkes verdens fineste sigartobakk. Vi så marker med tobakksfelt, og med sukkerfelt. Vi besøkte et hus de tørket tobakks
blader til sigarer. Sigarer er Cubas største inntektskilde.

Tørkehus

Vi var også på båttur inn i en grotte. I disse grottene flyktet folk til da spanjolene kom på 1500- tallet. Vi så også en bergvegg som var et stort maleri. Det ble laget i 1959.

Båttur Inne i grotter
Et berg som maleri

Vi stoppet i en liten by, og kom der i prat med noen cubanere, de ville gjerne bli med på bilder. Vi kjørte i Viñalesdalen som var et grøderikt og fint område. Det var en interessant utflukt.

I prat med cubaner

Fra den fine dalen

Fredag 6. november tok vi innenlandsfly til Santiago de Cuba. Der ble vi også møtt av personale med munnbind. Der var vi på bytur, og besøkte først en diger kirkegård. Der var mange minnestøtter, også av en av Cubas største sangere og gitarist. Men her var også kjente revolusjonære, rett ved her var vaktskifte. Først skingrende musikk, så kom vakter i uniform marsjerende i hanemarsj, så byttet de plass, og de som skulle av vakt kom i hanemarsj.

Gitaristen
Vaktskifte

Neste dag startet vi med tur inn til Santiago de Cuba, der så vi først et  minnesmerke der flere jernstenger skal symbolisere at mange prøvde å ta kontroll over Cuba, men mislyktes. Så kom Castro. Men første forsøket til Castro i 1959 mislyktes. Han kom med 171 mann i militæruniformer, men de hadde glemt å skifte sko, dermed ble en vakt mistenksom. Men i den spanske kasernen ser man fortsatt kulehullene. Så lyktes Fidel Castro, og fra en altan i Rådhuset her ble revolusjonen utropt 1. 1- 1959. Kommunistene overtok Cuba.

Symboliserer de som mislyktes

Kulehullene ser vi enda

På verandaen her
stod Castro i 1959

Vi spaserte en tur i byen før vi dro på tur met katamaran ut til en øy der vi spiste lunsj. Tilbake på fastlandet besøkte vi en borg. Så kjørte vi videre til byen Bayamo. Der var vi først et sted og hørte på en gruppe som spilte hivens musikk. De hadde vært på Moldejazz, fortalte sjefen. Etterpå danset vi salsa. Heldigvis har jeg ikke video av det. En fin, liten by Bayamo, men strømnettet så litt innviklet ut.

I Santiago de Cuba

Her spiste vi
lunsj på øya
Gruppen i Bayamo
Spesielt strømnett

Vi kjørte videre til byen Camaguey, en sjarmerende by med 30 000 innbyggere. På torget der var mange festlige statuer. Det var sykkeltaxier som kjørte oss rundt i byen. Her overnattet vi på Hotell Grand.

Fra Camaguey

Fra statuen Avisleseren

Neste morgen kjørte vi videre og passerte sukkerplansjer og bananplantasjer. Vi måtte stoppe på en bensinstasjon og bytte et hjul på bussen. Da så jeg en hest parkert også. Vi kjørte videre til byen Trinidad. der gjorde vi et stopp og så på byen . Denne kvelden tok vi inn på et hotell "ute i grønskan" som den svenske guiden sa. Neste morgen skulle vi videre.

Hest parkert

Fra Trinidad

Vi kjørte til byen Santa Clara. Her så vi statue av Che Guevara, vi så mausoleet over han også. Che var fra Argentina, men tok del i revolusjonen på Cuba. Etter besøket her, kjørte vi mot Grisebukta. Der eksilcubanere prøvde å innta Cuba, men mislyktes. Så til Varadero, der skulle noen av reisefølge bo på hotell siste dagene på Cuba. Vi andre ble med til Havanna, der skulle vi være siste dagene her.

Statuen av Che

Siste dagene på Cuba var private, vi bodde på et fint hotell rett utenfor sentrum. På hotellet var god mat. Vi hadde fast kun frokost hver dag, men ville ellers ikke være bundet av måltider. Hver morgen var det live musikk til frokosten. Og mye musikk ble det på turen. Til lunsj og til middag hvor enn vi spiste, var det noen som sang og spilte. Vi hadde mange fine dager i Havanna før turen var over.

Hotell Meliá Cohiba

Musikk til frokosten
På sjøpromenaden
Cuba kjent for bilene

Vi besøkte stamrestauranten til forfatteren Hemingway,  Der var en statue av ham, den måtte jeg ta en titt på. Det ble fine dager på Cuba, vi hadde sett mye av øya, og mye av hovedstaden de siste dagene.
Vi hadde fint vær, men særlig en dag blåste det kraftig, da kunne vi ikke gå på sjøpromenade. Vi reiste hjem lørdag 14. november etter et interessant besøk på Cuba.

Sammen med
Hemingway
En dag blåste
det ganske mye

Jeg setter republikken Cuba opp som nr. 50 av landene jeg har besøkt. Under ser vi flagget til Cuba.