tirsdag 8. september 2020

På busstur, september 2020, del 1

Da jeg kom til Sandvika bussterminal, hadde bussen nettopp svinget inn. Jeg hilste på guiden Mona, og på sjåføren Anders som tok imot kofferten. På bussen stod Peer Gynt tur, endestasjonen var Bergen. Jeg og to andre var de siste som tok plass, turen kunne starte. Vi kjørte ut fra Sandvika, og etter hvert langs Tyrifjorden, da vi nærmet oss Hønefoss, passerte vi områder med epletrær. Så kom vi til en rundkjøring, på den var satt opp en del brune fjøler, kanskje det var et kunstverk.

Kjørte langs Tyrifjorden


Kunstverk?


 Vi kjørte videre langs innsjøen Krøderen, så til Hallingdal som er et av de store dalførene på Østlandet, vanligvis et av våre mest trafikkerte dalfører, men nå var der lite trafikk. Koronaen ser ut for å bremse det meste. Været var fortsatt fint.

Ved Krøderen


Fin natur

I Hallingdal

Vi gjorde et stopp på Motell Nord- Kro som ligger nær Nesbyen. Jeg kjøpte kun en is, men den smakte godt. Jeg gikk en liten runde for å se på området, motellet lå med fjellene i bakgrunnen. Nær bygget stod et troll, og fine blomster pyntet opp.

Nord- Kro
Trollet
Fine blomster

Vi kjørte videre i flott natur og passerte Gol camping, der var stappfullt både ovenfor og nedenfor veien. Vi nærmet oss Ål i Hallingdal, herfra kommer den kjente milliardæren Olav Thon, han med den oransje lua. Så ankom vi Geilo som er en bygd i Hol kommune i Viken fylke. Her skulle vi overnatte, og sjekket inn på Bardøla hotell, da var klokken rundt 17.00.

Fra disse traktene
kommer Thon
Vi nærmer oss Geilo

Nær resepsjonen på Bardøla hotell


Etter å ha fått rommet, tok jeg en runde for å se på hotellet. Bardøla hotell har vært i privat eie siden 1949. Hotellet ligger ved foten av Hallingskarvet. Her skal være 125 rom, både vanlige rom og familierom, pluss suiter. Jeg tror også de har hytter til leie. Jeg likte den koselige innredningen, her var mange steder man kunne slå seg ned, slappe av eller lese i en bok for eksempel. Det gjorde jeg før det var tid og fikse seg før middag.

Koselig hotell
 
Ved utgangen

Rosemalte ting
Flere sittegrupper
å velge mellom
 
                                     

Så ble det tid for vår første middag sammen, vi var 12 i reisegruppen, 14 med guide og sjåfør. Det var tre retters middag, men jeg vil kun nevne desserten. Den var ikke bare god, den var svært fint dandert, med andre ord både god og fin å se på. Nå var vår første dag på turen snart over.

Fra middagsbordet
Desserten
Fortsettelse.


 


  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar