tirsdag 15. september 2020

På busstur september 2020, del 8

Plutselig svinget sjåføren inn på den gamle Kongeveien som egentlig var beregnet for hest og kjerre. Man kunne bruke veien i 1790- åra, men i 1880 ble vei bygd på høye murer gjennom skaret, og de la inn en ekstra sving for å redusere stigningen. Begge veier var egentlig ingeniørbragder. Nå kjørte vi gjennom et idyllisk landskap med elv og stryk, en eventyrlig strekning å kjøre.

Inn på Kongeveien

Langs Kongeveien

Eventyrlig landskap

Elver og stryk

Etter å ha kjørt på Kongeveien, kjørte vi til neste stopp. Vi skulle besøke Borgund stavkirke som ligger i Borgund i Lærdal kommune. Den regnes som en av de best bevarte stavkirker fra Middel alderen. Kirken er viet til apostelen Andreas, og dateres til 1150- 1200. Den kalles "stavkirkenes stavkirke." Det ble omvisning av en lokalguide, en dyktig ung dame.

Ved stavkirken

Lokalguiden fortalte om detaljene, vi så interiøret, og hørte hvordan det hadde artet seg i den tiden. Gudstjenesten varte i 3 timer, og prekenen var på latin. Kirkegjengerne stod hele tiden, kvinnene til venstre, mennene til høyre. Vi så døpefonten, om vinteren måtte de først fjerne ishinnen av vannet før barnet kunne døpes, den gangen hadde de ikke bare litt vann på hodet som i dag, de dukket hele barnet under.   

Døpefonten

Talerstolen
Altertavlen
Fra interiøret,
Andreaskors

Det var svært interessant å se denne stavkirken, gammel historie satt i veggene. Nå hadde vi litt tid privat og se på kirken. Ute var dessverre regn, så veien ble kort til bussen.

Borgund stavkirke


Fra området


Vi kjørte videre, og etter hvert kjørte vi i traktene på Filefjell, et landskap med vidder, vann og snøflekker her og der. Her har fra gammelt av vært ferdselsvei mellom Oslo og Bergen. Europavei 16 går på sitt høyeste på 1013 m høyde. Da vi nærmet oss Øye, hadde vi god utsikt nedover. Været var nå blitt mye lysere og lettere.

Fra Filefjell
I fjelltraktene

Fin utsikt

Vi kjørte langs Slirefjorden, og fikk høre at her i traktene var de eksperter med å lage rakefisk, noe jeg aldri har smakt. Oppe i liene her så jeg overraskende mange kyr. Vi så en gård oppe i en skråning, og fikk høre at der er Kapteinsgården. Det var denne gården som forfatteren Jonas Lie brukte i boken: Familien på Gilje. Det er en gammel bok, jeg hadde ikke lest den. Den boken må jeg låne på biblioteket tenkte jeg. Vi stoppet ved en kafé på Fagernes, nå kunne man spise hvis man ønsket.

Traktene der Familien
på Gilje bodde

Oppe i liene i
liene et sted

På Fagernes

Nå var det siste strekket til dit jeg skulle av. Nå ble det quiz som tidtrøyte, nå kunne man gruble litt. Da vi nærmet oss Hønefoss var det kø av biler, så nå ble det sneglefart. Etter hvert så det ut som det løste seg opp. Da fikk sjåføren tips over telefonen at køen fortsatte lenger framme. Da svingen han inn på veien der vi blant annet ser bort til Utøya. Nå varte det ikke lenge før vi svinget inn på Sandvika bussterminal der jeg takket for meg og gikk av bussen. Der stor en ung dame og ventet med bil. Bussturen var over. Bergen tok imot oss med regn, men ellers var været ganske bra. Vi hadde kjørt i mye vakker natur, og jeg hadde fått oppfylt mine to hovedmål for turen. Fått bli med Flåmsbanen, og besøkt Troldhaugen. Reiselederen var dyktig, og det var sjåføren også. Samt hyggelig reisegruppe. Jeg var fornøyd med turen.

På siste strekket
Vi nærmer oss
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar