onsdag 9. september 2020

På busstur, september 2020, del 2

Torsdag morgen 3. september så jeg ut på opplett vær, men en god del skyer. Jeg gikk til frokost, og der var mye god mat og velge mellom. Hotellet var nøye med at vi holdt håndhygienen, ved bordene gjaldt den tilmålte avstand. Tilbake på rommet tok jeg foto av bildet som pyntet opp på rommet. Det var bilde av den kjente, norske alpiniststjernen fra 1950- 1960- tallet, Stein Eriksen. Men nå skulle vi sjekke ut fra det koselige hotellet.

Stein Eriksen

Fint ved resepsjonen


Vi tok plass i bussen, så en siste titt på hotellet før vi kjørte, men vi skulle ikke langt, kun ned til Geilo sentrum. Derfra skulle vi ta toget videre, men nå hadde vi 1,5 time privat på Geilo før toget kom. Sjåføren kjørte videre straks, han skulle møte oss på endestasjonen.

Vi drar fra Bardøla hotell

Geilo stasjon, her skulle
vi senere møtes

Jeg spaserte nedover mot sentrum, men stoppet først og så på utsikten. Det var en fin skråning nedover, så kom jeg til et lite, men fint rognebærtre. Da jeg kom ned, så jeg nærmere på sjakkbrettet som stod der.

Fin skråning

Dekorativt tre

Her kan spilles sjakk

Jeg spaserte en tur for å se videre på sentrum, og så da bort til en liten, hvit kirke. Det var den gamle kirken fra 1890. På en stor parkeringsplass så jeg bort mot den andre siden. Jeg så løypene som nå var snøfrie, men sikkert fine og godt brukt om vinteren. Jeg så et spesielt hus lenger nede, og spurte en dame som stod ved en bil, hva slags hus det var. "Det er kirken, kalt Folkekirken, jeg går dit hver jul", svarte damen. 

Kirken fra 1890

Snøfri skiløyper

Folkekirken

Det var tid å gå til togstasjonen, og alle i gruppen satt klar da Bergensbanen kjørte fra Geilo kl. 12,15. Nå regnet det, dermed ikke mulig å ta bilder gjennom vinduene i starten, men det ble bedre. Dette var første gangen jeg fulgte Bergensbanen. Første stopp var Ustaoset, samme navn som på innsjøen. Nå så jeg flere hytter, og flere snøflekker i dalsidene.

Ustaoset

Mer snø i området

 Vi passerte Haugastøl, og nå så jeg i Rallarveien. Rallar er det tradisjonelle navnet på anleggs
arbeidere. Rallarveien er navnet på anleggsveien som ble anlagt i 1890- årene i forbindelse med byggingen av Bergensbanen.

Ser i Rallarveien
Fint område 

Rallarveien er 80 km lang, og går fra Haugastøl over Finse til Myrdal, videre bratt gjennom 21 hår nålsvinger langs Flåmsbanen ned til Flåm ved Sognefjorden. Nå er denne veien populær å sykle for turister. Neste stopp var Finse, i regnværet ved stasjonen var flere bygningsarbeidere i sving.


Jeg så flere syklister

På Finse stasjon


Det regnet kraftig da vi kjørte fra Finse. Toget kjørte gjennom flere tuneller, men jeg fikk sett i landskapet innimellom, og da så jeg flere syklister. Men nå nærmet vi oss Myrdal, der skulle vi skifte tog.

Så i landskapet

Flere syklet på
Rallarveien

På Myrdal stasjon stod Flåmsbanen, og klokken 13.20 tok vi plass i det toget. Dette var et av mine hovedmål på denne turen, å bli med på Norges mest populære togstrekning. Jeg hadde hørt mye om denne togstrekningen og nå skulle jeg se den. Men det må jeg fortelle om i morgen.

Vi bytter over
til Flåmsbanen
Fortsettelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar