lørdag 12. september 2020

På busstur september2020, del 5

Etter lunsjpausen skulle vi på en utflukt til, vi tok plass i bussen og kjørte ut fra sentrum. Vi skulle besøke Troldhaugen, hjemmet til vår kjente komponist Edvard Grieg. Dette var det andre målet mitt med denne turen. Huset lå på Hop i Fana. Nå var vi på vei dit, og det regnet ganske tett.

Det regnet i Bergen

Da vi var framme, var været lettere, og vi gikk et stykke mot Griegs hus som nå er museum. Og der lå Troldhaugen på en høyde ved Nordåsvannet. Det var en typisk trevilla fra det 19. århundre med to panoramatårn og en stor veranda. Det uvanlige for den tiden var de store vinduene.

Huset nå museum

Der lå Troldhaugen

Først ble vi orientert om stedet av en ung dame som stod på trappen utenfor huset. Så gikk vi rundt og så spisestuen og i salongen. Flere fine gaver stod utstilt. Edvard Grieg var gift med Nina Hagerup. De var søskenbarn, og familiene på begge sider hadde frarådet ekteskapet. De fikk ett barn, men datteren døde da hun kun var ett år.

Fra spisestuen

Fra salongen

Grieg spilte nok ofte på instrumentet
under som var en gave

 
I gangen ut mot hagen var et fint rosevindu. Vi gikk ut den veien og kom ut til hagen der det nok var fint å sitte og se ned mot vatnet. Vinterhalvåret var Grieg som regel i utlandet, enten som gjeste dirigent, eller som akkompagnatør for sin kone sopranen Nina Hagerup.

Rosevinduet

Fra hagen

Jeg gikk videre ned en litt bratt sti til jeg så den lille, røde komponisthytten. For å få mer ro til å komponere, fikk Grieg satt opp denne hytten. Jeg så på den og tenkte at her har en del av Griegs musikk blitt til.

Komponisthytten

Edvard Grieg ble født i 1843, og vokste opp i Bergen. Som 15- åring startet han sine musikkstudier ved konservatoriet i Leipzig. I mange av sine ungdomsår bodde han i København. Men i 1866 tok han over ledelsen av Det Philharmoniske Selskap i Christiania. Etter noen omflakkende år fikk han bygd hjemmet sitt Troldhaugen. Grieg døde i i 1907. Edvard Grieg ble en verdenskjent komponist.
Nå gikk jeg til utsalget, og det ble litt handel, både en CD med noe av Griegs musikk og et kort av den unge Grieg, pluss litt til. Så til kafeen der det ble tid til en is før avgang.

En ung Edvard Grieg

Nå ble vi kjørt tilbake til hotellet, resten av dagen var privat. Først tok jeg pause på hotellet, for tidligere på dagen var jeg blitt ganske våt, for regnjakken var ikke fotsid akkurat. Nå måtte jeg få varmen i meg igjen. Etter pausen gikk jeg ut, hotellet lå ganske sentralt, rett bortenfor lå parken med en fin fontene, og fine blomster. Det var matfestival i byen, mange hvite telt man kunne besøke og smake på forskjellig. jeg gikk dit, men da jeg så køen snudde jeg.

Fontenen
Fine blomster, og
teltene i bakgrunnen

I den fine Byparken så jeg den flotte Musikkpaviljongen som ble satt opp i 1888. Stilmessig er den historisme inspirert av maurisk stil. Historisme var en periode i arkitekturen fra om lag midten av 1800 til 1900. Jeg hadde gått mer i Byparken, men nå startet det å regne igjen, så jeg gikk til Thon Storsenter et kort stykke bortenfor.

Musikkpaviljongen

Jeg gikk en runde i butikkene, og avsluttet med en tidlig middag, jeg spiste pizza. Denne dagen var privat middag, og guiden tilbød seg å ta gruppen med i byen til kveldens middag. Jeg takket nei, jeg orket ikke å tenke på en kveld å gå i dette regnværet. Jeg gikk tilbake til hotellet og tok en ny pause. Senere satt jeg en stund i resepsjonen og så på livet. Da kom Anders, sjåføren vår, inn gjennomvåt, han hadde vært med til strøket. Jeg var lykkelig for å ha holdt meg inne. Jeg fikk Anders til å ta et bilde av meg, før han løp for å skifte. Jeg tok også kveld litt senere.

Fra resepsjonen
 
Fortsettelse.




 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar