mandag 14. september 2020

På busstur september 2020, del 7

Det ble en tidlig frokost før vi sjekket ut fra Hotell Zander K søndag morgen 6. september. Klokken 08. 30 satt alle klar i bussen, og vi kjørte ut fra Bergen by i regn og skodde ned i fjelltoppene. Da vi kom ut på landet, så jeg sauer som beitet, noen lå på marken, det så ikke trivelig ut i dette sure været. Jeg tenkte det bare var utegangersauer som kunne trives i slikt vær. Det er en norsk sauerase som er bygd opp på restene av den opprinnelige sauerasen i Norge og andre steder i Europa. Den blir også kalt gammelnorsk sau. Da jeg bodde på Sunnmøre, var det noen som hadde denne typen sau. Vi så nå  elver og fosser ned dalsider og berg.


Tidlig frokost

Elver og fosser
ned daler og berg

Grått vær


Vi kjørte gjennom flere tuneller og i fint landskap, etter hvert kom vi til traktene ved Voss. Der kjørte vi også gjennom en tunell. På andre siden så jeg blant annet en samling hester, og det var flott å se alle fossene.

Skodde i fjellene

Hester

Flere fosser

Da vi kom til Gudvangen, ble det stopp nær vikingbyen. Den som ville kunne gå inn og se. Jeg ville se vikingbyen Njardarheimr. Jeg kjøpte billett og gikk inn, men det var ikke tid til å få omvisning, så jeg måtte sette meg 1000 år tilbake i tid. Først traff jeg en viking, så en vikingkvinne, begge i tids riktige klær. Jeg så hus med datidens byggeskikk, pluss redskap og annet de brukte i Vikingtiden.

Mot vikingbyen


Traff en viking
Og en vikingkvinne
Byggeskikk
Til og med høner og
en hanefar

Gudvangen ligger ved Nærøyfjorden, og var i Vikingtiden et viktig sted for handel, kjent som "Gudenes plass". Nærøyfjorden var tilegnet Njord, guden for handel og seiling. Jeg ruslet rundt i vikingbyen litt til, men det regnet og vi skulle snart møte ved bussen.

Vikinger i tidens klær
Detalj fra et tak
Vikingene er sikkert inne
og drikker mjød
Men nå måtte jeg gå

 Turen fortsatte og vi kjørte gjennom Gudvangtunellen som er 11 km lang. I Flåm tok vi av mot Aurland, stedet som er kjent for sine Aurlandsko. Her i distriktet så jeg også sauer ute på bøene, et sted lå noen kyr som lå makelig og drøvtygget. Skodden lå ned i fjell- og daltoppene. Neste var Lærdalstunellen, verdens lengste veitunell, 24, 5 km. lang. I tunellen var belysningen noen steder slik at jeg tenkte det måtte være om lag slik i Dovregubbens hall, men da opplyst med fakler. Nå spilte de i bussen musikk med piano og orkester. Det var som en hel forestilling. Ta bilde i tunellen var ikke enkelt.

Grått vær
Fra tunellen

Så videre i trolsk landskap
Siste del i morgen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar