torsdag 10. september 2020

På busstur september 2020, del 3

På Myrdal stasjon gikk vi på Flåmsbanen som startet den berømte turen rundt 13.30. Toget var i gang, og nå kom straks noen fantastiske panoramaer. Vi så ned i dype daler, samt elver og fosser.

Utrolig utsikt
Vi så ned til dalbotnen

Det ble stopp ved Kjosfossen som er en foss i Flåmselva i Aurdal kommune i Vestland. Den ligger rett nedenfor Reinungavatnet øverst i Flåmsdalen. Fossen har en fallhøgde på 225 meter. Vi gikk av toget og bortover mot fossen, utrolig å få stå så nær og beundre den.

En flott foss

Rett ved Kjosfossen

Så tilbake til toget og turen fortsatte nedover i det eventyrlige landskapet. Vi var på vei ned til Flåm som er en bygd innerst i Aurlandsfjorden som er en sidearm til Sognefjorden. Der ligger Flåm som en liten perle i det fine landskapet.

Se på dette landskapet

Fosser kaster seg utfor

Vi nærmer oss Flåm

Flere fosser

Det lå Flåm

Den spektakulære togturen var over. Ikke rart at denne strekningen er blitt så berømt. Jeg var i alle fall fornøyd med turen. Nå hadde vi privat tid i Flåm, og kunne se på stedet. Jeg ruslet rundt i sentrum og så over fjorden til andre siden. Der lå en stor båt, og fikk høre det var en katamaran. Nå skulle vi videre med bussen, og på vei mot den så jeg et gammelt tog, nå et klenodium.

Turen over
  Vi var i Flåm

Jeg så over bukta

Det gamle toget

Målet for dagen var Bergen, men vi hadde et stykke igjen å kjøre. Vi tok plass i bussen og turen fortsatte, men det ble et stopp ved Tvindefossen som ligger ved Tvinde i Voss kommune i Vestland.  Det knytter seg flere legender til denne fossen, en forteller her skal være en ungdomskilde. En flott foss, men ikke mulig å nå i ungdomskilden, dessverre.

Ved Tvindefossen

Sjåføren kjørte oss med bussen en runde i Voss sentrum så vi fikk et lite inntrykk av stedet. Vi passerte også Fleischers hotell, dages bygg stod ferdig i 1889. Det ble bygd i Sveitserstil, populær byggestil i Norge på den tiden. Men Fleischers stamfar slo seg ned på Voss lenge før det, alt i 1760. Han er oldefar til hotellets grunnlegger.

En runde til Voss

Fra Voss

Det ærverdige hotellet

Så siste strekket til Bergen. På veien dit passerte vi 41 tuneller, noen korte og noen lange. Vi kom til Bergen ca. klokken 18.00, og det regnet. Kanskje ikke noen bombe. Vi sjekket inn på hotell Zander K, jeg fikk rom i 6. etasje. Vi spiste samlet middag på hotellet kl. 19.30. Vi spiste ved små bord, det var viktig med avstand grunnet koronaen. Jeg satt sammen med et hyggelig par, men tok dessverre ingen bilder denne kvelden.