torsdag 21. oktober 2021

På sykkeltur ute i verden, september 2021

Jeg tenkte på sykkelturer jeg har vært med på i utlandet, bladde i albumer og tenkte på alle morsomme stunder på reiser. Innlagt i reiser har det iblant vært å sette seg i en liten vogn og så bli fraktet rundt av en syklist. Jeg vil begynne med først turen til Thailand som var rett før vi startet på 2000- tallet. Vi var på rundreise der i to uker. Vi skulle avslutte turen i Hua Hin. Første dagen ville guiden vise oss havneområdet, og i gatene, men vi skulle bli syklet rundt i små vogner.

Jeg er klar

Kjører i gatene

Turen ble avsluttet her

I 2003 var vi på en ukes rundtur med buss i Ungarn. Men der var eneste plassen vi skulle sykle med egen sykkel. Vi var ute på landet med små landsbyer, det var søndag morgen og stille. Vi fikk utdelt sykler som passet til oss, pluss hjelm, så startet turen. Vi syklet langs vinmarker, og gjennom små landsbyer. Det ble et ganske langt stykke, men hadde en pause der vi fikk utdelt frukt. Noen karer hadde stilt seg opp og spilte da vi kom. Etter å ha syklet et stykke til, kom en lastebil og hentet syklene og hjelmene. Men vi skulle spasere et stykke oppover en stigning til en vinhus, der ble det lunsj og vinsmaking før bussen hentet oss. Denne sykkelturen ble en artig opplevelse.

Klar for sykkeltur

Musikanter i pausen
Avslapning ved vinhuset

I 2004 dro vi til Vietnam på en to ukers rundtur. Nå var vi i keiserbyen Hue, og bodde på et fint hotell. Her hadde vi også privat tid, så vi kunne ta en tur til bassenget. Vi bestemte oss for en privat tur til sentrum, da måte vi over en bru. Syklister stod klare i nærheten av hotellet, og vi gikk dit. Det var kun en person pr syklist, dermed huket vi to av dem. Så bar det av sted, jeg tok et bilde ca. midt på brua. Etter en liten stund, tok vi samme syklistene tilbake. Det var nydelig mat på dette hotellet, og lekkert dandert.

Her er bassenget

Bilde tatt på brua

Senere ble det  middag

Maten lekkert presentert

I 2006 ble det rundtur til India. Vi startet turen i New Delhi. Der skulle vi først på sykkeltur, men der kunne en sitte to personer i vognen. Jeg fatter ikke hvordan syklistene klarte å sno seg fram i alt mylderet. Her var det bare å holde seg fast og la det stå til. Dette ble litt av en tur i de smale gatene, flere mest som smug. Men en opplevelse var det.

Paret i foran oss i starten

I gjennom smale smug

Senere på turen var vi et sted som het Bharatpur, der besøkte vi en fuglepark, og ble da syklet rundt. Der satt vi to i samme vogn. Det var et idyllisk område, og stille, vi hørte bare når syklisten trødde, ellers bare fugler av ymse typer.

Syklisten vår

Idyllisk område

I 2009 var vi på rundtur på Cuba. Nå var vi i en by som het Camagüey. En helt spesiell by, og en ettermiddag skulle vi sykles rundt i byen. Av og til var det stopp, da samlet alle seg, for en av syklistene fortalte om kjente bygg for eksempel. Det ene var et gammelt teater, eller opera, og der hadde blant annet den verdensberømte operasangeren Caruso opptrådt i sin tid. På hjemvei ble det liv, for da prøvde syklistene å komme først til hotellet. Heldigvis var vi to i vognen, for nå gikk det i rasende fart.

Gate i Camagüey

Klar for sykkeltur

Her har Caruso sunget

I 2011 var noen av oss i familien på helgetur til Roma. En av dagene var vi også en tur til Villa Borghese- parken. Vi gikk opp Spansketrappen, så vider til parken. Det ble til at vi leide en sykkel som egentlig var til fire. Så tok vi plass, de to andre satt framme og trødde. Jeg satt bak og var turist, jeg glemte å trø, for det var mye å se på. Dette har jeg fått høre i årevis etterpå, om turisten i baksetet. Men det ble en kjekk tur til  Roma.

Fra Spansketrappen

På sykkeltur, jeg satt bak,
men var ute og tok bildet

Mye å se i denne parken

På rundreisen i Kambodsja i 2018 var vi også i hovedstaden Phnom Penh. Der ble det tur med sykkel i sentrum. Nå hadde vi hver vår syklist. Det ble en interessant opplevelse. Det var fint vær og vi kunne bare lene oss bak i setet og slappe av. Det er artig å være med på sykkeltur.