søndag 3. oktober 2021

Tur med Polarlys, del 10

Mandag 20. september gikk jeg straks etter frokost opp i 7. etasje, derfra er god oversikt. Sjøen var litt urolig denne morgenen, men roet seg fort. Ikke lenge etter passerte vi den lille globusen på øya Lurøy i Nordland. Her var barsk natur, og vi passerte fjellene på kartet kalt Stigen. Jeg så også noen fiske oppdrett.

Globusen


  Stigen


Fiskeoppdrett


Vi hadde et kort stopp i Husby i Nesna kommune i Nordland. Husby er et gammelt handelssted og storgods. Her har det foregått handel siden 1600- tallet. Det var et idyllisk sted. Vi var også en svipp innom Sandnessjøen.

Innom Husby


Et idyllisk sted


Jeg tok en liten pause på lugaren  som var stor og romslig og lå på dekk 6. Jeg orket ikke å tenke på å ha en liten, trang lugar i 1, 5 uke. Det angrer jeg ikke på. Så ble det lunsj, og jeg vil nevne forretten som var gravet laks på vaffel. Det var litt av en godbit.

Jeg likte lugaren, badet

var til høgre


 Forretten


Vi hadde også et kort stopp i Sandnessjøen, en liten by i Nordland. Derfra gikk vi videre til Brønnøysund. Naturen var spektakulær.

Var innom Sandnessjøen

Naturen et syn

Vi kom til Brønnøysund rundt kl. 15.00, og her skulle båten ligge i over to timer. Brønnøysund ligger i Brønnøy kommune i Nordland. Tettstedet har knapt 5100 innbyggere. Nå skulle vi i gruppa på land sammen med vår guide.

Fra Brønnøysund

Det første jeg så på kaia var en flott blomsteroppsats. Der stod også en markering med teksten: Brønnøysund kystbyen midt i Norge. Lindesnes 840 km Nordkapp 840 km. 

Blomster
Skiltet som viste vi
var midt i Norge

Fra kaiområdet gikk vi over en bru til andre siden. Der var fint tillaget for barn, med blant annet klatrevegger og andre aktiviteter. Vi så også i kirken som vi passerte.

Brua vi gikk over til
fint område

Den grå steinkirken

Vi møtte en dame med en liten hund som ble rasende da han så oss. Den var liten, men jeg var glad den var i band. Den slet i bandet og så ut som han var klar å gå til angrep. Vi dere kom vi til et vatn, det var stedets drikkevatn.

Liten, men rasende. Her
har han roet seg

Drikkevatnet

Nå kom guiden på at hun hadde hørt at kilden til dette vatnet lå inne i en privat hage, eller i området rundt. Nå startet letingen blant busker og berg, og vi gikk langs hagene og kikket inn. Plutselig lå kilden der, men inne i en privat hage, men det ble foto.

Lette høgt og lavt
Blant busker og blomster
Der lå kilden

Vi returnerte til båten ca. 16. 30. Så gikk Polarlys fra Brønnøysund. Her på stedet var også bru. Jeg så svært mange bruer på denne turen.

Båten drar fra Brønnøysund

Her også bru

Det ble en opplevelse til, før dagen var over. Vi passerte øya Torget i Brønnøy i Nordland.  Polarlys slakket på farten så vi fikk skikkelig sett fjellet Torghatten. Det er 258 m høgt, og har et stort hull som går tvers gjennom fjellet. Det er 160 m langt, 35 m høgt og 20 m bredt. Det var spennende å se, og en fin avslutning på dagens opplevelser. Nå gikk turen med Polarlys mot slutten, men vi hadde et par dager til før turen var over.

Torghatten

Fortsettelse.
 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar