mandag 4. oktober 2021

Tur med Polarlys, del 11. 2021

 Polarlys lå ved kai i Trondheim da jeg stod opp. Været var bra, men overskyet, og jeg så på kaien at det hadde regnet.. Etter frokost gikk jeg opp i 7. etasje for å ha god utsikt til det vi så av byen, for hurtigruten legger til kai et stykke utenfor sentrum. Nå tok jeg noen bilder

Fra Trondheim

Her ser vi også i
livbåtene ved båtsiden

Utsikt til hurtigrutekaia


Fra kaia så vi bort til Munkholmen, men da vi gikk fra kai ca. kl. 09.30, gikk båten nær Munkholmen så vi fikk sett den skikkelig. Den lille øya het først Nidarholm, og brukt som rettersted i vikingtiden. Senere ble her bygd et av Norges første kloster. Rundt 1660 gjort om til festning, men senere brukt til fengsel. Nå for tiden er stedet mest besøkt av turister.

Vi så øya fra der båten lå til kai


Nå gikk båten nær
Munkholmen

Vi seilte videre sørover, og i strøkene ute på bygdene i Trøndelag vi seilte forbi, var fortsatt grønne marker, og grønn skog, jeg tenkte det måtte være bartre. Etter lunsj startet det å regne.

Grønne enger og skog

Landskap i Trøndelag

Neste havn var Kristiansund, dit kom vi kl. 16.30, og båten skulle ligge her en time. Guiden ville ta oss med en rask tur på land. Det var bra, for jeg hadde aldri vært i Kristiansund. Byen ligger på Nord- Møre i Møre og Romsdal. Kommunen består av fem store øyer, pluss holmer og skjær. Her er om lag 18 200 innbyggere. Byen vokste fram basert på trelasteksport, fiskeri og klippfiskeksport. Men nå mer olje og gass- virksomhet. Det yret da vi gikk på land, og det første jeg så var klippfiskkjerringa også i fortauet, 
pluss fine blomster.


Fra fortauet

Blomster pyntet opp


Så kom vi til statuen av Klippfiskkjerringa som stod på piren. Den ble satt opp til 250- årsjubileet for Kristiansund i 1992. Den ble avduket av dronning Sonja.

Klippfiskkjerringa

Vi samlet oss ved guiden som fortalte om byen. Kristiansund ble under krigen bombet av tyske fly i fire dager i slutten av april  til 1 mai 1940. 800 av bygningene ble ødelagt, og 6 mennesker drept. Jeg så en minnestøtte med en bombe på toppen lenger nede på piren, den handlet sikkert om krigen.

Guiden til høgre forteller
Minnesmerket

Vi gikk en runde og jeg så blant annet Rådhuset. Jeg så statue av en ung gutt, men fikk ikke med meg hva han symboliserte. Det var litt småregn i Kristiansund denne ettermiddagen. 

Rådhuset
Guiden og gutten

Gate i Kristiansund
I Kristiansund

Nå måtte vi gå om bord, Polarlys skulle gå videre sørover. Men nå regnet det, så vi skyndte oss mot kaia. Båten gikk fra Kristiansund kl. 17. 30.

I full fart mot båten 

Polarlys går fra Kristiansund


Nærbilde av en gammel kirke


Her også bru

Senere ble det samling rundt middagsbordet. Det var siste middagen sammen på denne turen med Polarlys. Senere hadde vi et kort stopp i Molde. Men nå ville jeg holde meg på lugaren, for det var ikke lenge før vi skulle gå over Stadt, et havstykke som kan være svært røft, værmeldingen var friske. Men jeg så i Molde fra lugarvinduet da vi hadde et kort stopp. 

Siste middagen om bord

Kort stopp i Molde

Fortsettelse.

 


 
 




 

 


 




 
   


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar