søndag 23. januar 2022

Hovedsteder jeg har besøkt, del 4, 23. 1- 22

Nå vil jeg starte med besøket i Finlands hovedstad Helsinki. Jeg hadde aldri vært i Finland, men nå fikk jeg en weekendtur i gave fra noen i familien. I januar 2014 dro vi til Helsinki. Ved havna så jeg en statue av en kvinne som var omgitt av delfiner. Statuen het Havis Amande, og ble satt opp i 1908. Da ble det oppstyr, for kvinnen er naken, men hvert år når det er studentfest, setter studentene på henne en studentlue.

Fikk tur til Helsinki

Den nakne statuen

Da vi kom til Atenum Art museum, måtte vi stoppe for å se på de som moret seg på skøytebanen som lå ved museet. De fleste gikk på skøyter, men noen hadde spark. Jeg så mange typer statuer i byen, flere dyrestatuer som for eksempel skilpadder.

Ved skøytebanen

Her fra en plass i Helsinki

Det var januar og vinter, men vi fikk et godt inntrykk av Helsinki. En kveld spiste vi middag på en restaurant som hadde to Michelin- stjerner. Her spiste vi en god middag med flere retter. Det ble en fin tur vi hadde i Helsinki, til tross for at det var vinter.

Utsikt til Helsinki

Avsluttet med god middag

Da vi var på rundreise i Sør- Afrika, kjørte vi gjennom et land som het Swasiland, nå er navnet Eswatini. I landet bor ca. en million mennesker. Folket er mest swasier, men litt zuluer, og noen få andre. Landet er et kongedømme, kongen heter Mswati III. I landet dyrker de blant annet sukkerrør.
Vi spiste lunsj i hovedstaden Mbabane i Kongenes dal.

Fra Swaziland

De dyrker forskjellig

Kongen i landet er kritisert for å lever et luksusliv, med flere luksushus til alle sine koner, og ikke minst i et lite land med enorm hivsmitte. Vi kjørte blant annet gjennom en landsby, og guiden sa at halvparten av alle vi så var smittet av aids og ville dø. I hovedstaden spiste vi lunsj. Men alt vi så i hovedstaden var for det meste fra bussen.

Landsbyen vi passerte

Kjent hus i hovedstaden Mbabane

Før vi dro fra Swaziland besøkte vi en gruppe familiehytter, vi så mest kvinner i familien. De sa mennene var døde av aids, men det vet jeg ikke om det var sant. Jeg kikket inn i en hytte, men var glad jeg kom meg opp i bussen igjen. Vi kjørte videre over grensen tilbake til landet Sør- Afrika.

En gruppe familiehytter
Ved hytten jeg så inni

Da vi i 2007 var på tur i de tre baltiske landene Latvia, Litauen, og Estland, besøkte vi også de tre  hovedstedene. Vi  startet i Latvia og hovedstaden Riga. Der var mange fine bygg. Da vi skulle  se
Frihetsmonumentet, la den tyske utenriksministeren ned en krans. Han var også på besøk.

Fra Vilnius

Mange fine bygg

Ved Frihetsmonumentet, den tyske
utenriksministeren til høyre

I gamlebyen i Riga, sammen
med ei fra reisegruppa

Så til Litauen og hovedstaden Vilnius, også en fin by, og er kalt den "Hvite barokkens by". Det er den eneste av de tre baltiske hovedstedene som ikke ligger ved kysten. Her er flere staselige kirker.

Fra Vilnius
Katedralen i Vilnius

Vi så presidentpalasset i byen. Vilnius har også en sjarmerende gamleby, den besøkte vi sjølsagt. De smale trange middelaldergatene og bygningene forteller om en lang historie som startet for over 1000 år siden.

Fra Presidentpalasset

Fra gamlebyen

Så til det tredje baltiske landet Estland. Her er hovedstaden Tallinn. Det er den mest kjente av Baltikum sine hovedsteder, for den har vært lengst åpen mot Vest-Europa.

Fra Tallinn

Spesielle hus

Vi spaserte rundt og så på byen, vi var også opp i et høgt tårn for å se utover. Gamlebyen her var også både fin og sjarmerende. Vi hadde en interessant reise i Baltikum, men her er bare tatt med litt fra hovedstedene.

Var oppe i et utkikkstårn