torsdag 20. januar 2022

Om hovedsteder, del 3, januar 2022

Sør- Afrikas hovedstad Johannesburg besøkte vi i 2002 da vi var på 2  ukers rundreise i landet, og startet i hovedstaden. Johannesburg er en av Afrikas største byer. Vi bodde ikke i sentrum, men på hotell i en fin forstad som het Sandton.

Fra Johannesburg

Her bodde vi

Vi besøkte også Soweto som jeg den gangen trodde var bare slum, men det stemte ikke. Her var bra områder også. Til slutt spiste vi lunsj på Wandies Place, en tidligere ulovlig bar, en Shebeen.

Bra områder også

Men også slik

Der vi spiste lunsj

Spanias hovedstad Madrid, besøkte jeg i januar 2016. Jeg hadde vært mange ganger i Spania, men aldri besøkt hovedstaden, dermed slo jeg lag med noen som skulle dit. En dag tok vi en busstur i byen, og satt på øverste plassene og hadde god utsikt. Noen steder i byen hadde gatene litt stigning, og minnet meg om San Francisco.

God utsikt fra bussen

I hovedgaten Grand Via

Vi var i Madrid i januar, men vi hadde fint vær, og det gikk godt an å sitte på utekafé i solskinnet. Der vi satt var også god utsikt rett bort til den gamle granittporten ved Plaza de la Independzia. Den stod ferdig i 1778.

På utekafé i Madrid

Utsikt til porten

En kveld var vi på en restaurant der vi først spiste middag, etterpå var det flamencodans av to dansere. En mann og en dame, men mannen var lynrask med føttene, det var video jeg skulle tatt, men har kun bilde.

Tapas med mange småretter
til middag

Så flamenco

Det ble en ukes rundtur med buss i Bulgaria i 2008. Da besøkte vi også hovedstaden Sofia, en fin by. Vi besøkte den staselige Nevski- katedralen. Bilde tok jeg av et fint kort for å få med hele kirken. Vi så også vaktskifte ved presidentboligen.

Fra Sofia

Katedralen

Vaktskifte

Siste dagen dagen i Sofia hadde vi privat tid på ettermiddag, vi slo lag med fire andre norske par og ruslet rundt i hovedstaden i samlet flokk. Da kom vi forbi en kar som stod ved en murkant og solgte vekkeklokker. Nå ville en av herrene handle, og kjøpte to typer vekkeklokker. Han fortalte at han samlet på vekkeklokker, hjemme hadde han over 300. Dessverre tok jeg ikke bilde. Kun et da vi passerte ved katedralen, og noen andre motiv. Neste dag fortsatte turen i Bulgaria.