fredag 14. januar 2022

Om hovedsteder, del 2. 14, 1-22

Hovedstaden i Marokko var også en av de første jeg besøkte. Vi dro på rundreise i landet, og startet i Agadir. Derfra dro vi videre og besøkte de kongelige byene. Da besøkte vi hovedstaden Rabat. Noe av det første vi så i Rabat var kongens slott.

Pause på hotellet i Agadir

I hovedstaden Rabat så vi slottet til kongen

Kongens far var død, og vi besøkte mausoleet der hans båre stod. Inne var praktfullt utsmykket med tak av bronse, og en lysekrone som vog 2 tonn. Fra et galleri oppe, så vi ned der båren stod. Der satt en prest og leste fra Koranen. De leste hele døgnet uavbrutt, de satt der i fire timer, så kom neste prest og fortsatte. Både ved inngangen, og der vi gikk ut, var to vaktposter, ved utgangen satt de to vaktene på  kvite hester.

Vi nærmer oss mausoleet

Inne der båren stod, nede i hjørnet leser en prest

I Tysklands hovedstad Berlin har jeg vært et par ganger. Siste gangen hadde vi rundet 2000- tallet. Da så vi igjen blant annet Brandenburger Tor. Vi besøkte Checkpoint Charlie som var grenseovergang mellom den amerikanske sektoren i Vest- Berlin, og den sovjetiske sektoren i Øst-Berlin, mellom 1945- 1990.

Brandenburger Tor

Checkpoint Charlie

Vi besøkte også minnestedet over jødene i Europa som ble myrdet i Holocaust i 2. verdenskrig. Det er 2711 betongklosser av forskjellig størrelse. Holocaust Mahnmal ble åpnet i 2005.

Ved Holocaust Mahnmal

Fra Berlin

På en ukes busstur i Tsjekkoslovakia, startet vi turen i hovedstaden Praha. Da hadde vi rundet år 2000. Praha er en flott by med alle broene, særlig Karlsbroen er kjent.

Flott by

I Praha

Turen ble også avsluttet i hovedstaden. Vi hadde en interessant reise i landet. I Praha var vi også på huskonsert der Mozart hadde spilt. Vi ble mottatt av servitører i tidsriktige klær fra Mozarts tid.

Billettene var klar
Her var konserten

Fra Karlsbroen

Vi besøkte også Kina i 2000, og startet rundturen i hovedstaden Peking. Vi besøkte Den himmelske freds plass. Det var en svær plass, like stor som 50 fotballbaner. Her var også fint tillaget med blomster.
Vi så blant annet monumentet til minne om folkets helter.

En diger plass

Også fine blomster

Foran monumentet til folkets helter

Så ble det tur til Den kinesiske mur. Endelig ble et av mine store reisemål nådd. Jeg fikk se den kinesiske muren, og gikk et stykke oppover på den. I Peking besøkte vi også en klinikk. Der fikk vi orientering, og den som ville kunne få nakkemassasje. Jeg ville, og en kar masserte. Først en liten prat med en lege, han gransket øynene mine, så sa han: Du må ikke spise så mye søtt. Der traff han spikeren på hodet. Jeg er altfor svak for søtt. Men artig var det.