lørdag 2. april 2022

3. dag i Salzburg, del 2. 2. 4-22

Det var fortsatt fredag 25. mars,  og nå skulle andre del på dagens program starte, vi skulle på utflukt, og gikk dit en bil skulle hente oss klokken 14.00. Vi kjørte ut fra Salzburg, og rett etter passerte vi grensen til Tyskland. Som nevnt ligger Salzburg nær Bayern, og vi kjørte i landskap der Alpene tronet i bakgrunnen.

Vi har kjørt ut fra Salzburg

Vi er i Bayern

Vi så de mektige Alpene og etter en stund så vi i Ørneredet, sommerstedet til den forhatte Hitler. Det går vei helt opp, men på denne tiden ligger fortsatt så mye snø at en ikke kan kjøre dit. Men sjåføren stoppet så vi fikk gå ut og ta bilder. Der oppe må være en fantastisk utsikt over landskapet. Nå nærmet vi oss første stedet vi skulle besøke Kõningssee.

Ørneredet på toppen

Nærmer oss første besøk

Kõnigssee er en innsjø i Berchtsgaden helt sydøst i Alpene. Stedet ligger fint til i alpelandskapet, og er sikkert populært for skiturister om vinteren, og for klatrere og andre turister sommerhalvåret. Nå parkerte vi og gikk for å se sjøen og stedet, vi hadde nå en god stund privat.

Først studerer jeg en statue
med to mørke fjellgeiter

Fin utsikt til Alpene

Vi kom ned til et stort vann, på ene siden lå lave sjøhus. Jeg gikk nærmere vannet og så på endene som svømte der. Så videre på en gangvei forbi vannet, på andre siden av veien var berg og trær, jeg så også blåveis. Så ruslet jeg tilbake til sentrum og handlet litt.

To av endene
Utsikt mot vannet
Litt blåveis

På vei tilbake
Så litt handel

Vi tok plass i bilen og kjørte mot neste plass som het Berchtsgaden. Det var eneste tettstedet der. Vi parkerte i nærheten, og så nærmere på den festlige småbyen. Men først måtte vi ha lunsj, det spiste vi på kafeen Edelweiss. Jeg spiste toast med ost og skinke, og det fulgte med en liten skål med salat. Det smakte utmerket. Så gikk vi en runde i den lille byen, jeg tok en rask tur alene for å de på flere fint dekorerte hus.

Først lunsj

Dekorerte hus
Festlig, liten by
Gatebilde

Vi gikk til møtestedet, så kjørte vi på hjemvei fra området her i Bayern og til den østeriske grensen, så videre til Salzburg, etter en interessant utflukt. Vi var tilbake i Salzburg ca. klokken 17. 30. Nå gikk noen av oss på en liten vinsmaking. På et sted smakte vi på to kvitviner, begge to smakte godt. Den unge damen som tok seg av oss ved vårt bord, var en morsom og kvikk person.

Drar fra Bayern

Tilbake i Salzburg
På vinsmaking

En blid og kvikk servitør

Denne kvelden ble det bestemt vi skulle spise indisk, og gikk til restauranten Taj Mahal. Den hadde innredning med indisk preg. Jeg var så forsynt etter den seine lunsjen at det ble kun dessert, en slags rispudding. Det ble en hyggelig avslutning på kvelden.

Taj Mahal

Fra restauranten
Ved middagsbordet

Stephen med indisk motiv i bakgrunnen