torsdag 7. april 2022

Vi er i gang med april, 7, 4- 22

 Vi er i gang med andre vårmåned. Som vanlig tar jeg med litt fra slutten av mars. Jeg vil først nevne den fine planten jeg fikk på morsdagen, den står like fint og pynter opp i stuen. Da jeg om fra butikken 18. mars og gikk hjem snarveien, syntes jeg flere tre hadde en aning vår over seg.

Orkidé



 
Aning av vår

Men slår en på TV- nyhetene er de fælt å se bombingen av Ukraina. Der er ingen vårblomstring dessverre. Vi diskuterte saken da jeg fikk gjester til søndagslunsj.

Bombing av Ukraina


Diskuterte ved søndagslunsjen

23. mars dro flere fra familien til Salzburg, og reiste hjem 26. mars. Men turen har jeg fortalt om, så  her tar jeg med bare tre bilder. Vi hadde en fin tur til Salzburg i Østerrike. Vi var også på utflukt til Bayern. 

Utsikt mot Salzburg, bildet tatt
fra bana mot toppen av borga


    Tur til Bayern, der besøkte
vi også Berchtesgaden

Våren var komet til Salzburg,
kirsebærtre i blomstring

 Vi kom hjem til fortsatt fint vær. En dag jeg kom snarveien fra KI- senteret så jeg et par som var glade  for at de slapp å sitte lenger med føttene i snøen.

Tatt søndagskvelden 27. mars


Paret glade for snøen er borte


I Ukraina brenner det

Torsdag 31. mars talte den ukrainske presidenten til det norske Storting på to TV-skjermer i  stortings   salen. Det var vist direkte på TV, så vi andre også fikk se. Den ukrainske presidenten ba om mer hjelp, for landet til ukrainerne brenner. Et fredelig folk blir bombet i fillebiter, folket lider. Jeg kvier meg for å si navnet på den som er sjefen for dette, han med mottoet: Er du ikke kommunist, er du nazist. Jeg fatter det ikke. 

Ukrainas president taler

 Så kom 1. april og de tre kalenderne ble snudd om til andre vårmåned. Jeg startet med kalenderen fra Herøy- på Sunnmøre. Der gir Sogelaget ut kalender med bilder fra Herøy. Denne måneden med elever fra Tjørvåg skule på fjelltur. Jeg syntes det var et flott bilde i vakker Sunnmørs- natur. Første dagen i april startet med bra vær og 0 grader, men kvelden ble fin.

Elever på fjelltur

Her ble fin kveld 1. april

Fra kalenderen med førerhunder


Bildet malt med pensel
i munnen. Fantastisk


Søndagen fikk jeg besøk av et par unge damer til en enkel ettermiddagskaffe og en hyggelig prat. Men da vi snakket om Ukraina, ble det en uhyggelig prat. Men hvem kan unngå å være opprørt når et fredelig land står i brann, ufortjent?

Søndagskaffe

 Mandag 4. april skiftet været til grått vær med litt sludd, og måleren viste 2 pluss. Men her har vært svært mye fint vær, svært lite regn. Jeg ber vanligvis ikke om regn, men nå tror jeg landskapet her trenger noen dager med regn. Men meldingene framover ser bra ut.

Grått vær, bildet tatt fra verandaen



I går var jeg en tur til Sandvika. Da jeg gikk mot Storsenteret, måtte jeg stoppe ved elven, været var bra, men ikke full vår enda. Men ved elven så jeg et par benker der det sikkert er en fin plass å sitte og se på  elva og fuglelivet når våren kommer for fullt. Nå får vi se hva april har å by på videre.

Benker ved elva

 







   



 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar