mandag 25. april 2022

Hovedsteder jeg har besøkt, del 11. 24.4- 2022

Jeg vil starte med Dubai. Flere fra familien skulle på cruise i Persiabukta i februar 2020, og skulle dra ut fra Dubai. Det er største byen i De forente arabiske emirater. Dubai er hovedstad i emiratet med samme navn. Før vi dro på cruise, hadde vi tid til å se byen som har om lag 2,5 millioner innbyggere. Noen av oss hadde besøkt byen før, men nå ville flere av oss se en blomsterpark som ble åpnet i 2013, og er verdens største blomsterhage: Dubai Miracle Garden. Her er 250 millioner planter.

Fra Dubai

Fra blomsterhagen

På vei til skipet tok jeg bilde av den nye landemerket i Dubai. Det var kommet etter sist jeg var her. Det er 828 m og har 160 etasjer, her er også leiligheter. Det sies å koste 8 milliarder kroner. Det skal være utsiktsplass øverst oppe.

En flott bilderamme

Så dro vi på cruise, men det ble avsluttet med en dag i Dubai, så vi så mer av byen da. Vi besøkte blant annet gamlebyen, og var en tur på stranda. Vi fikk sett mye av Dubai, og været var strålende. Dubai-    bukta deler byen i to deler. Gamlebyen er i Bastakiyad- distriktet. Vi var også en tur ved stranda. Fra dette cruiset kom vi hjem rett før levenet startet med Korona.

Fra gamlebyen

Pariserhjulet

"Seilet" i bakgrunnen

Høsten 2015 var jeg og et par andre først et par dager i Venezia, så dro vi på cruise i Middelhavet. Ev av havnene på slutten, var Istanbul hovedstaden i Tyrkia. Vi dro på land privat, og så oss om i byen. Jeg hadde vært her en gang før da vi var på rundreise i Tyrkia, men dagen vi var i hovedstaden høljregnet det, så vi løp fra moské til moské. Nå var her fint vær, men ingen varme. Vi tok trikk til sentrum, og startet med å se den kjente plassen med de eldgamle obeliskene fra Egypt. Nå var det november, og et par måneder etter, i januar, ble her sprengte en bombe av en sjølmordsbomber. En flokk med turister stod akkurat her,  og det var målet. 10 ble drep, og 15 skadd. Men vi ruslet rundt på plassen og så på obeliskene, lykkelig uvitende om hva som snart skulle skje akkurat her.

2 mnd. seinere ble en bombe
sprengt akkurat her

Vi besøkte Den blå moskeen

Vi gikk også trappene opp for å se Galata-tårnet. Det er et steintårn som er over 60 m høgt, og stod ferdig i 1348. Det ble bygd som utsiktstårn og vakttårn. Så tok vi trikk til bydelen Galata. Da så vi den kjente Galatabrua som binder sammen gamlebyen med de nordlige strøkene. På brua var på sidene gangfelt, og jeg gikk et lite stykke oppover på brua for å se på de som fisket med stenger. Jeg så også på utsikten.

Trappen opp til tårnet

Tårnet

De fisker

Utsikt fra Galatabrua

På cruiset jeg har nevnt i Persiabukta, var en av havnene i Qatar, i hovedstaden Doha. Qatar ble en sjølstendig stat i 1017. I Doha skulle vi bli med på en tur i byen. Det var en fin by, vi så flere fine strøk.

Bybilde fra Doha

Fine strøk

Vi kjørte også til gamlebyen, og der besøkte vi først et kamelmarked. Vi spaserte videre med lokalguiden, og passerte symbolet for fotball- VM som skal holdes her i år. Det var en gull-tommeltott.
Bråket om dette VM skal ikke tas med her. Nå kom vi til et område med mange kafeer, og med marked i en annen skala, de solgte blant annet kaniner og papegøyer. Etter pause på fortauskafé, gikk turen tilbake til båten.

Kamelmarked

Videre i gamlebyen

Tommelen for fotball- VM 2022

Snart klare å dra om bord

I november 2017 ble det tur til Peru. Turen startet i hovedstaden Lima, og den sluttet i hovedstaden. Det er en stor by med ca. 9,4 millioner innbyggere. Vi var på bytur i hovedstaden, og kjørte først til et utsiktssted. Der så vi utover Stillehavet. Vi har Golfstrømmen, men i Peru har de Humboldtstrømmen som fører med kaldt vann, og her er en fiskerik kyst. Så tilbake til sentrum, og nå spaserte vi sammen med guiden. Da vi kom forbi porten til presidentpalasset, stod presidenten ute på plassen og talte til en forsamling. Men der var gjerde og diger port og mye vakter. så vi kikket inn gjennom porten.

Utsikt til kysten

Ved presidentpalasset
Liten pause i byvandringen
Fra det store torget

Etter den fantastiske turen i Peru, der vi også var opp på Machu Picchu, reiste vi tilbake til Lima, men var bare noen timer der og spiste lunsj på en fin klubb ved promenaden. Da tiden var inne, kom buss og hentet oss, og vi ble kjørt til flyplassen.

Fra promenaden

Rett før vi drar fra Lima