tirsdag 19. april 2022

Påsken 2022, del 1 . 19. 4- 22

Påskedagene i 2022 er over, og vi hadde et fantastisk vær. Både de som var på fjellet, og vi som var hjemme, hadde et strålende påskevær. Dessverre la krigen i Ukraina en mørk demper på nyhetene, når vi koset oss med påske i resten av Europa. Rett før påsken startet, var det fæle bilder som preget nyhetene. Vi så blant annet et utbombet Borodjanka nord for Kyiv. En av våre norske kvinnelige jour  nalister var på stedet og skrev om det hun så, den mannlige fotografen tok bilder av det som skjedde. Det er grusomt å se. Hvorfor gjør russerne dette? En ny skamplett på Russlands historie. 

Ruiner

Leter etter mor


Men vi bor i et fortsatt fredelig land, og hadde som nevnt et utrolig flott påskevær. Slik også 10. april  som var Palmesøndag, det kun blåste litt. Jeg gikk trimtur en strekning jeg sjelden går. Jeg så etter vårtegn, men jeg så bare noen pjuskete blomster i en veigrøft, og ved et hushjørne.

Litt blåveis i en veigrøft


  Noen påskeliljer ved et hushjørne


Jeg går sjelden her

Ved en skole så jeg en liten statue som jeg gikk bort og så nærmere på. Den stod på en sokkel og het: Dansemann 1970. Da jeg tok bildet, så jeg et tre i bakgrunnen, i det så ut som et skjorereir var i toppen.
Så fortsatte jeg hjemover, men stoppet og så på en byggeplass rett overfor her. For en tid siden var det først en del sprenging meg kraftige smell, så lenge med graving. Nå stoppet jeg og så på store hauger med stein og grus. Så siste biten tilbake.

Dansemannen

Til slutt skal her bygges

Tirsdag gikk jeg en tur til KI, og da så jeg på den lille statuen av en pike som strekker ut hendene, det ser ut som hun tar imot våren med åpne armer. Da jeg kom hjem, så jeg nærmere på busken ikke langt fra inngangen her. Der hadde de pyntet med påskepynt, det er ikke ofte å se ute i hagene.

Hun tar imot våren

Påskepynt i hagen

Skjærtorsdag kom de som kunne i familien, og spiste middag hos meg. Med et par av gjestene fikk jeg en flott påskebukett med gule roser. Joni var også med, og hun fikk på rosa truse da hun var inne, for det er ikke alltid greit å være dame.

Den flotte påskebuketten

 Joni også på besøk

Jeg serverte hjemmelagede kjøttkaker med alt tilbehør. Seinere ble det desserter og kaffe til den som ønsket det. Vi var 7 personer rundt bordet. Til dessert var sjokoladepudding med vaniljesaus, og to sorter is. Det ble en hyggelig skjærtorsdag.

Bordet klart

Ved desserten

Langfredag gikk jeg tur en strekning jeg aldri hadde gått før, men fulgt utallige ganger med buss. Når jeg har vært i Oslo eller Sandvika for eksempel, kjører vi denne strekningen tilbake. Jeg gikk først nedover snarveien forbi KI - senteret, og videre nedover mot hovedveien. Jeg måtte stoppe for å se på et helt teppe med blåveis. Så ned til fortauet og svinget til høgre og fortsatte der bussen kjører. Det var langt å gå, men jeg tok pauser på busstoppene langs veien. Jeg svinget enda en gang til høgre, da så jeg i en mur der det så ut som det stod folk, men da jeg kom nærmere, så jeg det kun var skygger laget av solskinnet. Det var skog på høyre side, men snart ble det utsikt.

Så skygger, men kun mur

 Utsikt, Kolsåstoppen til venstre
 

Jeg så i en liten figur inne på en grønn flekk, gikk dit og så det var en liten statue av en mann med en ball. Figuren het: Klovn. Jeg gikk litt til, så svinget jeg til høgre, så nedover siste stykket, og trimturen var over. 

Utsikt

 Statuen: Klovn

Fortsettelse.
 
   


 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar