onsdag 24. august 2022

Siste del av turen til Skottland

 Det var mandag 1. august, og avreisedag. Vi spiste frokost på hotellet i Stirling. Vi skulle ta fly hjem fra Edinburgh, det er en kort kjøretur dit fra Stirling. Vi sjekket ut fra hotellet, tok med bagasjen til bilen, og vi tok plass, så kjørte vi mot Edinburgh. På veien kjørte vi forbi noen spesielle skulpturer av hesteho-der. Framme på flyplassen kjørte vi først dit bilen skulle leveres. Da det var gjort, gikk vi mot innsjekkingen, det var langt å gå. Da vi kom dit, fikk vi høre at flyet var en time forsinket.

På vei mot flyplassen


Vi nærmer oss flyplassen


  Endelig kl. 14.20 lettet flyet som skulle til Oslo. Flyturen gikk greit i fint flyvær, og vi landet på Gardermoen. Da alt var klart der, tok vi flytoget til Sandvika. Der stod Dina klar med bil, og hun kjørte oss hjem. Turen til Skottland var over.

Vi flyr fra Edinburgh


 Vi nærmer oss Gardermoen


Jeg syntes turen til Skottland var både interessant og lærerik. På noen av stedene kjøpte jeg kort, de skal jeg ta med her. Vi startet i Edinburgh, og der så vi blant annet den berømte borgen som lå oppe på ås-toppen.

Fra Edinburgh


Vi var innom flere småbyer, men overnattet i Aberdeen, der glemte jeg å kjøpe kort, men har mange bilder. Jeg syntes Aberdeen var en fin by. Derfra kjørte vi mot Inverness.

Fra Inverness


Videre på turen tok vi også en avstikker til Isle of Skye, der vi besøkte den idylliske, lille byen Portree. Det var et fint område, og en festlig, liten by.

Fra Portree


Så videre til Fort William, der hadde vi håpet å få se Ben Nevis. Dessverre var været den dagen grått, så vi fikk sett bare konturene av det høyeste fjellet på De britiske øyer. Men jeg hadde kjøpt kort, så jeg visste hvordan det så ut.

Ben Nevis


Vi kjørte videre i retning Glasgow, men denne dagen var grått og litt regn. Vi kjørte i område som er populært for vandrere, vi så flere opp i dalsidene. Men da vi kom til Glasgow, ble været fint.

Fra Glasgow

Vi avsluttet vår ukes kjøretur i Skottland i byen Stirling. Mye hadde vi sett på turen. Iblant grått vær, men mest bra og fint vær. Mye historie hadde jeg lært om landet. Alt i alt en hyggelig tur.

Avsluttet i Stirling





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar