onsdag 10. august 2022

Tur til Skottland, del 2,

Del 2 av turen til Skottland.

Vi var i Edinburgh, og gikk ut og spiste frokost. Jeg spiste musli. Så gikk vi oppover gamlebyen, Jeg så mange gamle, fine bygg, og vi hadde god utsikt til Borgen. Rett nedenfor holdt de på å lage til sitteplasser til det berømte Tatoo som holdes hver august. Det var masse turister i gatene.

Musli til frokost

På vei oppover

Kirke
Kikket inn

Borgen på toppen
Sitteplasser til Tatoo

På vei nedover stoppet vi opp ved smug, og så mange fine idyller iblant. Så kom vi nedover til det skotske parlamentet som var gult, rett ved låg et nyere bygg som også hørte til.

Utsikt fra smug
Et sted en skotte i full prakt

Idyllisk i  gamlebyen

Da vi kom ned til den nyere delen av byen så vi først en sjiraff, så en statue av en poet som va i farta. Men nå startet det å regne så vi gikk innom butikker og så på varer.

Vi er kommet langt nedover
En sjiraff
En poet i farta

I et butikkvindu stod en miniutgave av dronning Elisabeth II og vinket. Så om vi til det skotske parlament som var gult, men et nyer bygg rett ved så det hørte sikkert til.

Det skotske parlament
Nyere bygg rett ved

Nå regnet det litt igjen så vi gikk inn på en sommerlig kafé som var pyntet med rosa og kvite blomster både i taket og på sidene. Den het Secret Garden. Derfra hadde vi god utsikt til et minnesmerke over en kjent romanforfatter.

Minnesmerket

Vi ruslet litt til, så spiste vi lunsj. Nå tok vi en pause på hotellet. Etter en stund ringte en av damene og sa hun satt på Radisson og drakk kaffe. Så vi gikk dit. Etter å ha ruslet litt til, spiste vi middag på Bella.

Kaffe på Radisson.

Gatebilde

Til slutt middag på Bella Napoli
så det ble italiensk

Onsdag 27. juli gikk vi først en morgentur i Aberdeen. Da så jeg en fin blomsteroppsats, og måtte sette meg i en fargerik trapp. Så ned til havnen der vi så på båtene.

Fine blomster

Fargerik trapp
Så til havnen

Vi kjørte fra Aberdeen onsdag 27. juli. Jeg var forundret over hvor nær flyplassen lå bebyggelsen. Jeg var også overrasket over hvor nær vindmøller lå bebyggelsen. Vi kjørte i landlig landskap, vi kurset mot Inverness.

Klar å dra fra Aberdeen
Kjørte i landlig landskap

Vi fortsatte på kystveien i retning Inverness, og kjørte langs elven Ythan. Landskapet var ganske flatt, og jeg har aldri sett så mange sauer som her. Vi passerte en landsby, så svinget vi inn på en parkerings plass. Derfra gikk vi ca. en km nedover i retning sjøen. Vi skulle se slottsruinene Slains Castle som lå helt nede ved sjøen.

På vei nedover

Vi nærmer oss

Vi så slottsruinene av Slains Castle som er den eldste av festningene fra 1200- tallet, med utsikt over Nordsjøen. Den ble sete for familien Errolls, helt til den ble sprengt av kong Jacob I av Skottland. Det var straff for deres deltagelse i konspirasjonen mot kongen i 1597, den var ledet av jarlen av  Huntly.

Slottsruinene

Rett nedenfor lå noen skjær der sjøen slo oppover, på et av dem var mye fugl. Jeg gikk inn på ruinene, fra rom til rom, og lurte på hvordan livet var her på den tiden.

Skjær nedenfor
Inne på ruinene

Hele tiden hørte vi dur fra helikopter, de var sikkert på vei til og fra oljeplattformene, eller i andre oppdrag. Etter en stund spaserte vi tilbake til bilen. Vi kjørte videre gjennom gjordbruksområde.

Jordbruksland

Nå ble det stopp i en liten by som het Elgin, ved elven Lossie. Industrien her er å lage whisky. Først så vi kirkeruiner, det så ut for å ha vært en staselig kirke i sin tid. Vi spiste lunsj på stedet Costa. Så ruslet vi en tur i byen. Da vi gikk tilbake til bilen, kom vi forbi en liten park, Vi kjørte videre kl. 16.30.

Har vært en staselig kirke

Fra Elgin
Spiste lunsj på Costa
Fin hage

Nå så jeg mer skog, for vi kjørte i Highland. Vi kom fram til Inverness kl. 17. 30, og vi sjekket inn på Premier Inn. Litt seinere gikk vi tur i byen, vi tok en pause på puben Laurder´s, Til slutt spiste vi middag på tyrkisk restaurant, Aspendos. Interiøret var blant annet tyrkiske tepper og annet i tyrkisk preg. Jeg spiste salat med blant annet bacon samt brød og chips. Så ruslet vi tilbake til hotellet.