fredag 19. august 2022

Turen til Skottland, del 5.

Torsdag morgen 28. juli så været bra ut her i Inverness. Vi spiste frokost på hotellet. Inverness er administrasjonsbyen i den skotske delen av Highland. Byen har om lag 46 110 innbyggere, og har hatt stor befolkningsvekst siste årene. Etter frokost var planen å besøke en borg, men fikk høre den var stengt for vedlikehold. Først gikk vi tur i byen, så spaserte vi langs elven Ness som skiller byen i to, men en går over på kvite broer. Vi hadde god utsikt til Borgen som tronet oppe på åsen.

Fra Inverness ved kanalen

Først i sentrum

Et fint bygg

Så tilbake til kanalen, og herfra er også god utsikt til borgen på toppen. Nå så skyene truende ut, men det regnet ikke.  Det var fint å gå der langs kanalen.

Borgen, og truende skyer
Borgen i mer lys

Fint ved kanalen

Nå spaserte vi mot katedralen som ligger nær kanalen. jeg gikk en tur inn, og det var et mektig kirkerom. På lyse vegger var blant annet glassmalerier.

Katedralen

Fint kirkerom

Glassmalerier

Nå gikk vi på brua over elven Cavell, og nå kom vi til et minnested som het Cavells Gardens. Det var over en sykepleierske som ble en kjent skikkelse. Men jeg skal kun ta med et par bilder fra det flott tillagede område.

Vakre blomster

Fra området

Herfra flott utsikt til kanalen

Vi tre damene bestemte oss nå for en tur til Inverness Tropic Gardens, og tok taxi dit. Der ble mye vakre blomster å se, vi ruslet rundt og leste på det som var opplyst.

En type
Vi rusler rundt
Svakt, lite fossefall

Mye fint å se
På vei ut

Etter besøket, tok vi taxi tilbake til byen, og nå ble det lunsj, før vi spaserte langs elven tilbake mot hotellet. Da kom vi til den eldste kirken i Inverness, den var åpen. og vi stakk en tur innom. Der var ikke annet lys en små stearinlys som var tent, så jeg tok kun bilde av en vegg med glassmalerier. Så pause på hotellet før middag.

Lunsj

Eldste kirken
Glassmalerier

Middag spiste vi på Mustard Seed. Da det ble solnedgang, gikk jeg ut på verandaen rett utenfor der vi satt og spiste i andre etasje, og tok bilde. Da middagen var over, gikk vi til hotellet og tok en tidlig kveld.

Ved middagsbordet

Solnedgang

På vei tilbake til hotellet