mandag 8. august 2022

Tur i Skottland, del 3

Tirsdag morgen 25. juli sjekket vi ut fra hotellet og tok taxi til flyplassen. Der hentet vi bilen som var bestilt. Det ble en svart Mercedes som sjølsagt var utstyrt med GPS. Vi fikk bagasjen på plass, så tok vi tre passasjerene plass. Stephen satt alt i førersetet og sjekket at alt virket. Så kjørte vi ut av Edinburgh, kursen var først mot St. Andrews. Først kjørte vi gjennom jordbruksområde, blant annet med gule kornåkrer. Da vi var framme, ble bilen parkert.

Bilen var klar

Sjåføren ved rattet

Vi kjører i jordbruksområder

Da vi var framme i St. Andrews ble bilen parkert. St. Andrews er en kystby i Fife i Skottland. Byen ligger på østkysten mot Nordsjøen, mellom Edinburgh og Dundee. Byen har ca. 18 000 innbyggere. St. Andrews er kalt opp etter apostelen Andreas, men grunnet misforståelse av latinske navn, ble derfor  den skotske skytsengelen kalt for St. Andrews. Bilen ble parkert, så gikk vi nedover en gate mot flere store kirkeruiner. Her var mye gammel historie.

Kirkeruiner

Fra området

Nå spaserte vi oppover det jeg tenkte var hovedgaten. Vi fant et sted der vi spiste lunsj. Før vi kjørte fra St. Andrews ville vi se området med golfbaner, og kjørte dit. Golfbanen R&A er verdensberømt, banen ble stiftet i 1754. Første skotske mesterskap ble spilt her i 1873. Dette var et flott område med velpleide grønne områder for golfspillere.

Gate i St. Andrews

Fin liten by

Ved golfområdet

Her spilles golf

Vi kjørte fra St. Andrews i fint vær. Vi kjørte i landlige områder, og jeg så mange kyr. Vi kjørte også gjennom flere små landsbyer. Vi kjørte også gjennom byen Dundee, men det tok tid, for en ulykke hadde skjedd lenger framme på veien.

Kjørte gjennom Dundee

Fra byen

Måtte vente

Trafikken kom i gang igjen, og vi kjørte oppover i landskapet. også her så jeg mye buskap. Men nå skulle vi stoppe ved Stonehaven, en liten by 24 km sør for Aberdeen. Nå ble det stopp og bilen parkert. Vi skulle se Donnottar Castle, ruiner av en festning fra middelalderen Den ligger på et utløp av et berg på nordkysten av Skottland. Vi gikk et stykke nedover. I området der var mye fine blomster.

Vi kjørte videre

Mye fine blomster

Og der så vi Donnottar Castle. Festningen har hatt en sentral rolle i Skottlands historie. Den lå på toppen av et berg med bratte sider, og berget er omgitt av sjø. Jeg syntes det var et magisk sted, der var mange flotte fotomotiv.

Utsikt

Ved Donnottar Castle
Masse blomster

Vi gikk tilbake til bilen, og fortsatte kjøreturen mot Aberdeen. Vi var framme ca. 16. 30 og vi kjørte mot hotellet der bilen ble parkert. Etter å ha sjekket inn, gikk vi ut på byen. Aberdeen ligger i nordøstlige Skottland, og kalles Europas oljehovedstad. Det er fordi det meste av oljeaktiviteten på britisk sektor er viktig for økonomien. Mange fartøyer i oljebransjen for eksempel, har fast havn her.  Aberdeen har ca. 202 400 innbyggere.

Fra Aberdeen

Mange staselige bygg, her
et college
Gatebilde

Etter en stund tok vi pause på puben, Brewdog. Der jeg fikk min brus.

Pause

Vi ruslet rundt i Aberdeen en stund til, her er mange staselig kirker og andre bygg, samt mange statuer.
Til slutt spiste vi middag på restaurant Amarone. Det eneste jeg hadde lyst på var goulash-suppe og brød. Da vi gikk til restauranten var været opplett, men da vi skulle hjem, regnet det, så vi tok taxi. Det ble en tidlig kveld.