søndag 1. oktober 2023

Langhelg i Frankrike, del 5, siste del.

Mandag 25. september sjekket vi ut fra hotellet i Paris klokken 10.30, men fikk sette bagasjen i resepsjonen. Først gikk vi til et sted og spiste frokost, da passerte vi et butikkvindu der en hund lå og slappet av.

Fra resepsjonen på hotellet

Her kunne en sitte og slappe av

Hunden i butikkvinduet

Etter frokosten som nesten ble en lunsj, for klokken var nesten 12.00, ruslet vi videre, og nå så vi etter en restaurant som het Rotonde. Da noen av oss var i Paris for noen år siden, ble Rotonde vårt stamsted om kveldene. Dette var også forfatteren Hemingway sitt stamsted da han var i Paris. Det var også her han lot Brett møte en kjæreste i boken Og solen går sin gang. Nå fant vi stedet og satte oss på uteser- veringen.

Der så vi i restauranten

Vi fikk et ledig bord og satte oss. Det var et strålende vær og varmt i Paris. De andre tok et glass øl, men jeg tok et glass hvitvin. Der satt vi og slappet av og pratet også om sist vi satt her.

Vinglasset jeg bestilte

Her koser vi oss

Det var enda en stund før vi skulle dra til flyplassen. Det ble tid å spasere i Luxembourg-parken som ligger i Latinerkvarteret. Dette er den mest populære parken i Paris. Den er på 22 hektar, og var eid av hertugen av Luxembourg. Parken ble anlagt i 1612 som parkanlegg for Luxembourg-palasset. Parken ble åpnet for publikum på 1800-tallet.

Vi gikk fra Rotonde

Grønt og fint i parken
Fine tre

Også blomsterbed

Her med slottet i bakgrunnen

Masse blomster i parken

Krukker med blomster

Vi gikk ut fra parken og så etter et sted å spise. Vi bestemte oss for en uterestaurant og satte oss. De andre spiste en sein lunsj, men jeg ville kun ha dessert. Créme Brúlée. Den var så god at jeg bestilte en til.

Her satte vi oss

Jeg spiste to

Men nå var det tid å rusle tilbake til hotellet og hente bagasjen. Da den var hentet, tok vi T-bane til togstasjonen, så tog til flyplassen.

Ruslet litt til i Paris
Kjent bygg

Ser i kanalen, men nå tilbake

På flyplassen ble det en stund å vente, men så var tiden der, og vi gikk om bord i flyet til Oslo. Flyet lettet ca. kl.21.00. Jeg tok et par bilder da flyet lettet, men vi fløy ikke over Paris, bare i utkanten av  den store byen. Flyturen hjem gikk fint. Vi tok avskjed med paret som hadde reist sammen med oss i familien, de skulle videre hjem, et stykke å kjøre. På Gardermoen ble vi hentet av en i familien. Vi hadde hatt et vellykket opphold i Frankrike, og feiret to jubileum.