onsdag 11. oktober 2023

Reise i Baltikum, del 3, siste del.

Tirsdag 17. juli kjørte vi videre. Vi kjørte ut fra Vilnius og videre i flatt landskap. Det meste av Litauen var flatt lavland, men det vestlige høyland er kupert. Litauen ligger på om lag samme breddegrad som Sjælland. Nå ble det stopp, for vi skulle se Kors-haugen. Tradisjonen med å sette ned et kors, stammer fra 1300-tallet. Sett et kors her og så ønske deg noe.

Fra Kors-haugen

Paven var her og holdt messe i 1993. Han satt i det lille huset vi ser til venstre på bildet. Russerne likte ikke denne Kors-haugen, og fjernet den med buldosere. Litt etter var korsene på plass igjen. Her sies å være 400 000 kors. Der var laget stier mellom korsene så en kunne gå rundt å se. Det var store og små kors.

Jeg har aldri sett maken

Turen fortsatte nordover og vi forlot Litauen. Vi kjørte videre inn i Latvia igjen, for vi skulle se et slott. Det berømte Rundale slott.  Slottet stod ferdig i 1740. Det var tegnet av samme arkitekt som Vinter-palasset i St. Petersburg, Keiserinne Anna utnevnte sin yndling baron Ernest Johan til hertug av Kur-land. Hun sendte 1000 kunstnere fra St. Petersburg for å lage til dette dette flotte slottet. Kun et år tok det før slottet var ferdig.

Slottet

Salene inne var fantastiske

Vi spiste i slotts-restauranten før vi gikk ut og så på hagen, som hadde mange fine blomsterbed og grønne planer. Turen gikk videre og vi kjørte også gjennom mye skog. Skogen sies å være Latvias gull.
I skogene skal være både villsvin, elg og ulv. Om ettermiddagen kom vi fram til Sigulda. Her ligger Latvias første nasjonalpark fra 1973. Her lå både et gammelt slott, og ruiner fra gammel tid. I Sigulda overnattet vi på et spesielt formet hotell.

Middelalderslottet Turaida

Hotellet vi overnattet

Onsdag 18. juli kjørte vi videre fra Sigulda og til grensen mot Estland. Det er det  miste av de tre baltiske land, omtrent så stort som Danmark. Her bodde da ca. 1,4 millioner mennesker. Landskapet vi kjørte gjennom var velstelt. Vi så også åkrer med Raps, den gule fargen livet opp,

Åker med raps

Så kjørte vi inn i Estlands eldste by Tartu, og der sjekket vi inn på hotell London. Etter lunsj skulle vi se byen. Tartu ligger ved elven Emajõgi. På byvandringen så vi mange nyklassiske bygninger. Rundt Råd-huset lå de mes elegante husene.

Fra Tartu

Det fine Rådhuset

Vi kom forbi et smalt hvitt hus som hadde begynt så smått å helle til ene siden, det så litt faretruende ut, og tanken gikk til det skjeve tårn i Pisa.

De er på vei til ene siden

Tartu er nest største by i Estland, og hadde da 100 000 innbyggere. Tartu er Baltikums mest prestisjefulle utdanningssentra. Universitetet ble grunnlagt av kong Gustav II Adolf av Sverige i 1632.

Universitetet, et flott bygg

Vi ble vist rundt på universitetet, og fikk orientering i den flotte salen. Så fikk vi se der ulydige studenter måtte sitte og sone noe de hadde gjort ulovlig. Hvor mange dager kom an på de studenten hadde gjort. Vi gikk mange trapper opp mot øverste etasje, der var sonet fante-raddene. Et trist rom oppe ved mønet. De hadde tegnet på murveggene.

Her satt fantene

Vi så også gamlebyen. Tallinn er den mest kjente av Baltikums hovedsteder, for den har lengst vært åpen mot Vest-Europa. Etter byvandringen ruslet vi rundt på egen hånd. Om kvelden var det avskjeds-middag på en kjent middelalder-restaurant.

Fra gamlebyen

I gamlebyen

Avskjedsmiddag

Fredag 20. juli kjørte vi fra Tallin i retning badebyen Pãrnu, byen hadde da ca. 60 000 innbyggere. Byen er kjent for sine gamle hus, fine og svært gamle trehus, men først stoppet vi på den 7 km lange bade-stranden. Da vi kom til byen, gikk vi en runde og så på den sjarmerende byen.

Fra stranden

Pãrnu er kalt Lindetre-byen

Fine gamle hus

Så kjørte vi over bruen til Estlands lengste elv. Så spiste vi lunsj i en russisk restaurant, som egentlig var det gamle posthuset fra 1834. På veggene var store bilder av de tidligere russiske tsar-familie, og servi-tørene hadde på røde kosakk-skjorter. Det ble en svært god lunsj.

Lunsj

Turen gikk videre med kurs for Riga. Vi hadde en liten pause på veien, men så gikk turen videre til flyplassen i Riga. Da alt var klart, gikk vi om bord i flyet til Oslo, og der landet vi kl. 19.30 etter en fin og interessant tur i Baltikums stater.

Pause på slutten av bussturen