mandag 16. oktober 2023

Reise i Egyot, del 2

Mandag 19. november skulle båten ligge i Aswan, og det var egentlig en fridag, men guiden ordnet med et besøk på Elefantine-øya, og den som ville kunne bli med. Flere av oss ble med og vi tok ferge over til øya. Framme satt mennene, bak satt kvinnene. Da vi var framme, gikk vi til huset som inne var fint dekorert. De hadde også laget til et lite museum med steinsorter og insekter.

Framme i huset, her fra stuen

Så ble vi budt opp på  takterrassen som var åpen på sidene, men pyntet med gardiner, og vi hadde fin utsikt. Nå ble vi servert myntete. Så var besøket over og vi gikk mot kaia.

På takterrassen

På vei mot båten, kom vi forbi et sted det var skole for de minste, det måtte være første klasse eller barnehage. De vinket oss inn, og barna sang for  oss så det ljomet. Så tilbake til båten og videre over til andre siden,

Besøk hos barna.

Ved kaia

Tilbake på båten tok vii en pause på soldekk, før vi tok en tur til basargaten, der var mye en kunne få kjøpt, men artig å bare se også.

Fra basargaten

Neste dag var tirsdag, og vi lå fortsatt i Aswan. Først spiste vi en meget god frokost. Nå skulle vi ut og seile med en felucca. Vi gikk litt bortover kaia, der ble vi hentet av båtene, noen av oss i hver båt. Så barst det av sted, det var en fin bris, og båtene fikk god fart.

Det var artig

Vi gikk av båten ved Aswan Botanic Island,, I denne hagen så vi mange fine blomster og tre. Det var Lord Kitchner som anla hagen i slutten på 1800-tallet. Hagen blir også brukt av det egyptiske univers-itet som har en botanisk avdeling i Aswan.

Mange flotte tre

Nå gikk vi om bord i en motorbåt, og noe av det første vi passerte var mausoleet til Aga Khan, vi så det på toppen av åsen. Nede mot sjøen så vi i det hvite huset til hans kone, kalt Begum

Mausoleet til Aga Khan

Båten gikk gjennom smale kanaler i et naturreservat. Der var flott natur og et rikt fugleliv langs breddene.

Fin natur

Nå var båtturen over, og vi ble satt i land ved ørkenen, der gikk vi dit kamelene lå og ventet på oss. Nå skulle vi ride på kamel i 20 minutter inn til en nubisk landsby. Det var en fin opplevelse langs den blå Nilsen.

Kamelene lå klar

Her i fin driv på kamel-ryggen

I landsbyen fikk vi servert mat, men jeg smakte ingen ting, det var bra for senere ble flere syke. Men jeg prøvde vannpipen, det var kun noen få drag, men morsomt.

Noen drag av vannpipen

Vi fulgte båt tilbake til cruiseskipet. På en elvebredd vi passerte, pekte guiden ut hotellet der den kjente forfatteren Agatha Christie bodde da hun skrev boken: Døden på Nilen. Hun hadde rom med balkong ut mot Nilen.

Hotellet

Tilbake på båten ble det lunsj, og vi slappet av på soldekk. Det ble nesten solnedgang før vi kom fram til et tempel vi skulle besøke, Kom Obo, krokodille- kongens tempel.

Fra tempelet

Kom Obo, krokodille-kongens tempel

Så ble det middag

Neste innlegg kommer onsdag 18.10.