søndag 15. oktober 2023

På tur i Egypt, del 1

Neste tur ble til Egypt. Vi hadde bestilt to turer  der. Først et cruise på Nilen, så en tur på fastlandet. Først fly til Hurghada, der ble vi som skulle på cruise hentet av buss og kjørt gjennom ørkenen i kolonne. Det var flere busser, og både foran og bak var politibiler med blålys. Det var en strålende kveld med måne-skinn. Vi kjørte i retning Luxor, derfra skulle cruiset starte. Da vi var framme, sjekket vi inn på  cruise-båten. Det var en liten båt, for vi skulle på cruise på elven Nilen.

Båten

Neste dag var fredag 16. november. Etter en god frokost skulle vi først på en utflukt til Kongenes Dal. En buss kjørte oss dit, så satte vi oss i et minitog og ble kjørt rundt ved gravene. Her var 63 graver, vi skulle besøke 2 graver som var fra det 18. til 20. dynasti. Først ned til faraoen Ramses III og Ramses I.

Vi fulgte et minitog ved gravene

Vi besøker en av gravene

Nå skulle vi også se dødstempelet til Hatsbepsuts som var egyptisk dronning av det 18. dynasti, datter av Faraoen som styrte fra 1503 til 1482 før Kr. Som vi vet regnet en da nedover mot vår tidsregning. I Kongenes Dal ligger gravene på en side av åsen, på den andre ligger dette lyse tempelet.

Dødstempelet til Farao-datteren

Nå gikk vi over på bussen igjen, og neste besøk var ved et alabastveksted. Der så vi de satt og hamret forskjellig av alabast. Så besøkte vi et imponerende tempelområde i Luxor, dette har mer en 70 faraoer bygd opp, og endret utsmykningen gjennom årtusener. Hele området er så stort som 15 fotballbaner. Der er en søylehall med 134 søyler. Karnak heter tempelområdet.

Arbeidere i sving

Fra søylehallen i
Karnak-tempelet

Så kjørte vi tilbake til Cruisbåten. Rett etter lunsj startet båten turen på Nilen, og det ble en fin ettermiddag, vi satt og så inn på Nilens bredder.

Bredde langs Nilen

Det var lørdag 18. november  og båten var på vei til Edfu, og snart la båten til kai der. Da ble det straks tur til Falkeguden Horus sitt tempel, det ble bygget 105 år før Kr. Tempelet har vært dekt av sand, men er gravet fram igjen. Tempelet har det de kaller Verdens første tegneserie. Den viser Horus sin kamp mot Set. Det er slaget mellom det gode mot det vonde. Jeg skal ikke gjenta alt som ble fortalt.

Fra tempelet

Tegneserien

Vi kjørte tilbake til båten og gikk om bord, så stimet vi videre i fint vær, og så på breddene vi passerte, og koset oss med forfriskninger.

Vi går nær land

Vi slappet av i flott vær

Om kvelden ble det solnedgang over Nilen, og det ble litt av en kveld. Til middag skulle vi stille i eksotisk stas, og vi handlet den på båten. Det ble mye latter etter hvert som sjeikene møtte opp, og mange av damene så ut som orientalske donnaer. Til middag ble mye godt servert.

Solnedgang over Nilen

Eksotisk kveld
Litt av den gode maten

Neste dag var søndag og vi lå i Aswan. Etter frokost gikk utflukten først til et steinbrudd. Der lå en voldsom koloss som ikke var blitt ferdig, så videre til et papyrus-institutt. Der fikk vi se hvordan papyrusen blir behendlet for å bli papir.

Fra steinbruddet i Aswan

Så kjørte vi videre for å se den gigantiske Aswan-demningen. Den stod ferdig i 1972. Den er 3,6 km lang, 111 meter høy, Basen er 980 meter brei. Byggingen tok 11 år. Den var gigantisk. Bilder var ikke enket å ta av en sånn størrelse.

Glimt fra kolossen
Fra demningen

Neste besøk var til Philae-tempelet. Vi gikk om bord i en liten båt som førte oss dit. Da vi nærmet oss, så vi i tempelet, det lå på en liten øy,. Vi så fødehuset. Dit kunne kvinner komme å få hjelp, hva slags hjelp er ikke godt å si. Tempelet ble bygd noen hundreår før Kr, og tilegnet gudinnen Isis.

Vi så i tempelet

Ved Fødehuset, her var
hjelp å få

Vi dro fra tempelet og tøffet over Nassersjøen. Tilbake i Aswan var siste besøk på et parfymeri. Tilbake på båten satt vi på soldekk i det flotte været. Vi så også de spesielle båtene kalt felucca, flere var ute og seilte.

Vi ser på båtlivet

Så ble det fiksing til middag, og det ble servert god mat. Sjefen stod uten for der kokkene danderte maten, han fulgte nøye med at alt var rent og pent og lekkert servert. Etter middagen var det iblant underholdning i baren. Nå var det en kar som viste sine danseferdigheter. Han danset iblant så kappen stod rett opp,