mandag 9. oktober 2023

Reise i Baltikum, del 1

Neste reise jeg skulle fortelle om var egentlig til India, men siden jeg skal dit ganske snart, forteller jeg om den i stedet, for ruten er om lag den samme. Derfor hopper jeg til reisen som kom etter det, den gikk til de tre baltiske statene, Estland, Latvia og Litauen. Vi startet turen i Latvia, og tok fly fra Oslo kl. 08.35, og landet i Riga ca. 09.55.  En svensk guide tok imot oss, vi tok plass i en buss, etter et stykke ville den ikke mer. Vi ventet tålmodig til en ny buss, den hentet oss og kjørte til hotellet, og vi sjekket inn. Først et kafébesøk, så startet vi på rundtur i hovedstaden Riga. Gamlebyen hadde flere fine bygninger i jugend-stil.

Fine bygg

Her et annet

Nå gikk vi opp i et tårn, og der hadde vi god utsikt til byen. Da hadde byen rundt 750 000 innbyggere. Så spaserte vi videre og så Frihets-monumentet.

Utsikt mot byen

Vi så Frihets-monumentet

Fin by Riga

Da vi kom forbi Frihets-monumentet igjen, var der seremoni med kranse-nedlegging. Dent  tyske  uten-riks-ministeren var på statsbesøk. Vi stoppet og så på. Mannen med lyst hår er den tyske ministeren

Kransepålegging.

Om kvelden ble det middag på en restaurant, og der ble det også oppvisning av folkedansere. Så spaserte vi senere en tur i gamlebyen sammen med en dame fra våre trakter som vi holdt en del lag med på turen.

Folkedansere

På vei til hotellet

Neste dag kjørte vi fra Riga, etter en stund gjorde vi et stopp ved en strand, så kjørte vi til byen Jurmala. Det var en liten ferieby, og der spaserte vi en privat tur.

Fra Jurmala

Spasertur i byen

Etter å ha kjørt en stund til, spiste vi lunsj på en restaurant som het.: Den gamle kapteinens hus, her spiste vi en god lunsj.

Her er kafeen

Nå kjørte vi videre mot Litauen, der ble det passkontroll på grensen. Så kjørte vi inn  i en liten by som het Klaipeda. Der sjekket vi inn på et hotell. Det lå helt nede ved havnen. Der foregikk en jazz-festival og det var godt å høre enda vinduene var lukket. Vi gikk en liten tur og så på livet før vi tok kveld.

Jazzen runget i vilden sky