torsdag 19. oktober 2023

Reise i Egypt, del 4, siste del.

Mandag 26. november ble vi etter frokost hentet, og bussen kjørt til sentrum av Kairo. En enormt stor hovedstad  med 23 millioner innbyggere. Først skulle vi besøke Nasjonalmuseet. Der måtte vi levere fra oss foto- og filmkameraer. Vi så masse spesielle ting, jeg kan nevne Dødsmasken til Tutankhamun. Det var en verdenssensasjon da graven hans ble oppdaget i Kongenes Dal på 1920-tallet. Da hadde han ligget der i 3200 år. Han kom på tronen kun 9 år gammel, og døde da han var 18 år. Dødsmasken var i rent gull og vog over 11 kg. I graven hans fant de mer enn 1200 kg gull. Siden vi ikke fikk tatt bilder, tok jeg senere bilde av et kort med dødsmasken. Så ventet vi utenfor museet til vi dro videre.

Dødsmasken til Faraoen

Venter ved museet

Her vil jeg ta med et besøk vi gjorde til en liten by som het Memfis, den byen hadde i gammel tid vært hovedstad i Egypt. Vi besøkte et utendørs museum med flere statuer. Så spiste vi lunsj i en hage med overbygget terrasse.

Statue av Ramses II, den
var 13 m høg

Lunsj, her sammen med
en fra reise-gruppen

På vei til sentrum av Kairo så vi uferdige blokker uten vindu, men folk hadde flyttet inn, noen bodde også på taket. De sies at Kairo er en av verdens mest forurensede byer. Et av områda i byen ble kalt for Dødens by, fordi mye folk bor på gravene, de fattigste lå rett på gravene. Men dette er mange år siden så jeg håper det er blitt bedre nå. Vi kjørte opp i høyden, og der besøkte vi først et borg-område, det er fra 1100-tallet.

Utsikt ned mot byen

Besøkte borg-område

Nå skulle vi se Mohammed Alis alabast-moské. Vi var inn, og det var en svært fin moské med lykter og glassmalerier for å nevne noe, men våget ikke ta mer en to bilder inne.

Fine lykter

Flott innredning

Her oppe i høyden tok vi gruppe-bilde

Utsikt ned mot byen

Nå dro vi ned mot sentrum, der spiste vi først lunsj på en restaurant. Nå hadde vi privat tid, vi gikk inn i basarområdet. Etter en handle-runde der, spaserte vi i nærmeste gatene. Der kom disse jentene og ville prate med oss, de er noen år eldre nå. Om kvelden spiste vi avskjedsmiddag på hotellet. Neste morgen skulle vi alle reise til Hurghada, men der var ikke noe opplagt program, for det var kun noen dagers privat opphold.

Utenfor i basarområdet
De blide jentene

Tirsdag 27. november spiste vi en svært tidlig frokost i Kairo, vi skulle dra på flyet  kl. 07.00. Ca. en time tok flyturen til Hurghada. Der ventet buss som skulle kjøre oss til de hotellene vi hadde bestilt.  Vi sjekket inn på vårt hotell som lå fint til. Vi så oss rundt i hotellområdet, ellers ble det avslapning og en rolig dag og kveld.

Fra Hurghada

Sen lunsj på piren nær havet

Jeg stod tidlig opp onsdag 28. november, for å få med soloppgangen som var flott. Etter frokost på hotellet, slo vi lag med et annet par fra reise-gruppen  og dro inn til det gamle Hurghada som tidligere var en liten fiskerlandsby. Vi ruslet i byen og vi handlet litt. Resten av dagen var vi i Hurghada. Det var strålende vær, så en kunne sole seg i den fine hagen, eller gå tur i området.

Fantastisk soloppgang

I Hurghada gamleby

Torsdag 29. november etter frokost spaserte vi rundt på hotellområdet som lå fint til, nær havet. Dette var avreisedag, men vi hadde hele formiddagen til å være i området. Lunsj og middag spiste vi i området.

Vi ruslet i hagen

Her fra Piren

Så tilbake til hotellet for å pakke og gjøre klart, så en siste avslapning i hagen før vi måtte sjekke ut, og dra til flyplassen.

Fra hotellet

Tid til avslapning i skyggen

Så  var vi klar for avreise fra hotellet her vi hadde slappet av noen dager. Turen til Egypt var en opplevelse og alt gikk bra. Så avsluttet vi i sol og varme. Turen tilbake til Norge gikk fint.

Klar å dra fra hotellet i Hurghada