søndag 25. februar 2024

Helgetur til Paris, del 1

Neste helgetur gikk til Paris torsdag 12. mai 2012. Flyet landet i Paris om kvelden, vi tok buss til sentrum, og der sjekket vi inn på hotellet vi hadde bestilt. Det lå i området Montparnasse. Denne kvelden avsluttet vi på den kjente restauranten Rotonde.

Kveld i Paris

Vi hadde alle vært i Paris før, men det er en by en gjerne besøker flere ganger. Nå dro vi for å se Cacré Coeur. Vi gikk mange trappetrinn oppover mot kirken. Da vi kom opp, gikk vi inn i kirken, i taket var et flott takmaleri. Mens vi var i kirken var der et kor med nonner som sang. Så gikk vi ut og så på utsikten ned til byen.

En staselig kirke

Fint takmaleri

Utsikt ned til byen

Vi spaserte et lite stykke bortover fra kirken. Da hørte vi musikk, og så en dame som stod og spilte trekkspill. Hun hadde pyntet seg, og var flink til å spille.

Sammen med damen som spilte

.Vi gikk et lite stykke til, så fant vi en uteservering, kafeen lå rett ved gaten. Det var godt å få sette seg, for det var varmt denne dagen. Servitørene hadde røde forklær.

Fra kafeen

Vi spaserte videre og kom til et strøk med elegante bygårder. Vi spaserte i skyggen for det var som nevnt svært varmt.

Fine bygårder

Så kom vi til den største synagogen i Frankrike. Den har vært  sentrum for jødenes liv i Paris i 135 år. Den ble bygget i 1874.

La Victorie synagoge

Vi stoppet for å beundre det staselige Operahuset. Der vaiet flaggene i den svake brisen. Jeg syntes det var et stilig bygg,

Operahuset

Så kom vi til Vendome-plassen. Der står en 213 meter høy søyle med en statue av Napoleon på toppen. Han er kledd som Caesar. Her ved plassen har Justisdepartementet sitt sete.

Statuen på Vendome-plassen

Vi avsluttet kvelden på vårt yndlingssted Rotonde.