torsdag 29. februar 2024

Tur til Paris, del 3

Det var mandag 28. mai og et strålende vær i Paris. Nå tok vi T-banen til Latinerkvarteret. Først ville vi se Luxemburg-slottet. Slottet ble gitt til kongens bror, Ludvig 18. Slottet ble egentlig bygget til dronning Maria de Medici, enke etter Henry den 4.

Et fint slott

Luxemburg-parken stod ferdig i 1627. Der er også statuer som viser scener fra gresk mytologi, men også dyrefigurer.

Løve-statue i parken
Flott fontene

Etter en pause på en fortauskafé, gikk vi for å se på Seinen. Elven renner gjennom Paris og videre ut i Den Engelske kanal. Seinen er Frankrikes lengste elv.

Ved Seinen

Videre studerte vi katedralen Notre Dame som er i gotisk stil. Første byggestein ble lagt i 1163, men det tok 200 år før den ble ferdig. De to tårna er 69 meter. Katedralen ble restaurert ut på 1800-tallet.

Ved Notre Dame

Vi så reklamer for mange restauranter, det var fra plakater til de forskjellige typer av pynt utenfor restauranten. Under ser vi en reklame for en restaurant. Men vi spiste middag i området ved hotellet.

En restaurant

Pause på utekafé

Tirsdag 29. mai var avreisedag, men vi hadde flere timer før vi skulle dra. Nå tok vi taxi til området ved Rodin-hagen, vi så mye fine blomster. men vi var kommet for å se den kjente statuen laget av Rodin.

Fine blomster

Tenkeren

Etter det besøket, tok vi taxi til Triumfbuen som ligger i enden av hovedgaten Champs Elysées, så ville vi spasere nedover den kjente gaten. Først studerte vi Triumfbuen som skulle være et minnesmerke over Napoleons triumfer på slagmarken.

Ved Triumfbuen

Så startet vi på gaten

I fin driv ned hovedgaten

Så kom vi til Concord-plassen. Her står en 23 meter høy obelisk som var en gave fra visekongen i Egypt i 1836. Obelisken er 3300 år gammel, og kommer fra Luxor. På denne plassen var det de reiste giljotinen under den franske revolusjonen. I 1793 mistet Ludvig 16. sitt hode her, senere ble det Marie Antionette. Da var det ingen nåde.

Fra Concord-plassen

Til slutt så vi Louvre, men hadde ikke tid til å gå inn. Vi bare beundret bygget som har verdens største museum. Før var bygget egentlig en festning. Nå måtte vi hente bagasjen på hotellet, og tok taxi til Orly flyplass. Vi reiste hjem til Norge etter en fin tur til Paris.