fredag 9. februar 2024

Lido di Jesolo og cruise, del 2

Torsdag 9. august kom cruiseskipet til Santorini, og ankret opp på bukten rett nedenfor, etter lunsjtid. Nå gjorde vi oss klar for landgang, og ble med en av de små båtene som skysset folk inn til land. Vi ville ta  ta esel-transport opp alle trappene. Det ble litt av en opplevelse. Mitt esel nektet av og til å gå, det stod stille rett ved kanten ned mot avgrunnen. Tilslutt gikk det siste stykke opp,

Eselet nektet å gå, så der stod vi

Endelig kom vi til toppen. Vi var i Fira hovedstaden som ligger 300 meter over havet. Den ligger på vestkysten av øya. Det gamle navnet på Santorini var Thira. Her oppe var strålende utsikt ned til bukten.

Fra hovedstaden
Fin utsikt til bukten

I noen gater var svært idyllisk pyntet med blomster. Etter besøket tok vi gondolbane tilbake til havnen, og ble med en liten skyttel-båt tilbake til båten. Nå ble det solnedgang da vi dro fra Santorini.

Idyllisk i hovedstaden

Santorini i kveldsol

Nå gikk båten videre fra Santorini i kveldsol. Vi gjorde oss klare til middagen, men var også ut og så på den fine kveldssolen.

Klar for middag

Onsdag 10. august lå båten ved øya Mykanos som hører til Kykladene i Egeerhavet. Øya er 85 kvadratkilometer, og på det høyeste 364 meter. Mykanos heter også hovedstaden.

Fra byen Mykanos

Vi spaserte til sentrum, da passerte vi en strand og der lå en del folk og solet seg. Mykanos tror jeg er den mest idylliske greske by jeg har sett med sine lyse hus og knallblå verandaer.

Idyllisk by
Mer idyll

Vi satte oss på en uteservering med en fin utsikt, der spiste vi tzatziki på ekte gresk vis, den av nydelig.
Så ruslet vi videre i den idylliske byen før vi ruslet om bord igjen.

Fin utsikt

Vi rusler mot skipet, men stoppet ved stranden

Torsdag 11. august kom vi til siste sted vi skulle besøke i greske farvatn. Vi la til kai i Katakolon. Der skulle vi bli med til det berømte ruin-området i Olympia, og buss kjørte oss dit. Nå så vi der de første øvelsene ble holdt. I starten hadde de kun en øvelse, kappløp, og ingen kvinner fikk være publikum, for mennene løp nakne, kun innsmurt med olje.

Noen fra vår gruppe er nesten i mål

I Olympia

Så kjørte vi tilbake til Katakolon. Der satte vi oss på en uteservering og så på livet ved den idylliske bukten. Vi så rett bort til det fine cruiseskipet vi skulle gå om bord i. Før middagen denne kvelden gikk jeg til den store teatersalen og så et fint show, noen til fra vår gruppe var der også.

Cruiseskipet vi fulgte
En lokal fiskebåt
Skal se show

Fredag 12. august var båten i sjøen og da ble det kun soling, noen badet, og jeg gikk trimturer på dekk.  Dette var siste dagen på cruiset, og båten kurset mot Venezia.

Ute på havet

Så solnedgang

Fra siste middagen om bord

13. august la vi til kai i Venezia. Etter frokost  sjekket vi ut, og fikk sette bagasjen i et lagerrom på land.  Vi hadde noen timer i Venezia, før vi  dro til flyplassen og tok fly til Gardermoen, etter en fin tur ved greske øyer.

I Venezia
Idyllisk ved kanalene

Rett før vi drar fra Venezia, og reiste hjem