lørdag 17. februar 2024

Weekendtur til Dubai, del 1

Jeg fortsetter å tenke tilbake på tidligere turer, slik holder en minnene ved like.  I februar 2012 reiste tre fra familien til Dubai. Vi tok fly fra Gardermoen kl, 21.00 norsk tid,  Da vi landet i Dubai, måtte vi sette fram klokken tre timer, så klokken der var det midnatt. Så det var ikke lenge før vi gikk til sengs.

Vi var i Dubai

Dubai er et muslimsk land, og er det nest største i Emiratene. De forente Arabiske emirater er av de rikeste arabiske land, og ble dannet i 1971. I Dubai  er ca. 1. 4 millioner innbyggere, om lag 80 % av disse var utlendinger. Neste morgen tok vi taxi inn til sentrum.

På vei til sentrum

Først dro vi til Dubai museum og der så vi også den gamle bygningen som hadde vært palass, fort, og fengsel. men i 1970-årene ble det museum men Dubais historie.

Fra bygget

Så gikk vi ned til kanalen, elven heter The Creek. Der gikk vi om bord i en liten båt, og der satt vi til den ble full med folk. Da gikk båten over til andre siden.

Fra kanalen

Turen er i gang, vi så mange båter

Vi nærmer oss andre siden

Da vi var framme, gikk vi på land og mot souken, Deira er den gamle bydelen i Dubai. Der så vi også krydder-markedet.

På vei inn i souken

Fra krydder-markedet

Til venstre ser vi et glimt fra gull-markedet

Så ut til gatelivet

Nå tok vi taxi til The Dubai Mall, et stort og fint kjøpesenter. Butikkene var mange og svært eksklusive.
Der spiste vi lunsj, å skulle vi se akvariet som lå her i bygget. Der så vi mange typer fisk som skater, og vi så pingviner.

Skatene er pussige
Pingviner

Så gikk vi for å se Burj Khalifa som er 828 m høyt, det har 160 etasjer. Vi gikk til uterestauranten rett ved, der var utmerket utsikt. Så gikk vi en runde i området og kom tilbake hit da det ble mørkt. Da så vi vannet i fontenene danset til musikken. Om kvelden spiste vi middag i området før vi dro til hotellet.

Den høye skyskraperen

Flott utsikt

Kvelds-bilde, vannstrålene danser til musikk