onsdag 7. februar 2024

Lido de Jesolo, så cruise, del 1

En sommer dro jeg sammen med noen av familien først innom  Lido di Jesolo, så på cruise i greske farvatn.  Det ble fly til Roma, så buss videre. Framme i Lido di Jesolo sjekket vi inn på hotellet, senere ut å spise middag.

Venter på buss i Roma

På hotell-balkongen

Neste dag dro noen av oss inn til Venezia, en by en aldri blir ferdig med. Venezia har vært berømt i 1000 år, og har vært bystat siden 421. Så det er en gammel by.

Venezia er en spesiell by
Kanalene er idylliske
I Venezia

Så ble det middag siste kvelden i Lido di Jesolo

Vi gjorde oss klar for cruise, og gikk om bord i cruis-skipet lørdag 6. august. Så stimet vi ut fra Venezia i strålende vær.

Cruiseskipet vi fulgte
Vi dro fra Venezia
Cruiset er i gang

To som koser seg

Så ble det middag

Først skulle vi besøke Korfu som ligger utenfor kysten av Albania, og er den 7. største øya i Hellas. Den blir ofte kalt: Den grønne smaragd. Korfu hadde 120 000 fastboende, 30% av dem bor i Korfu by.
Korfu by har to venezianske borger. Noen av oss gikk opp til den ene. Der oppe var god utsikt nedover mot byen og havet,

Ved en av borgene

Så spaserte vi i byen og så på bebyggelsen og på gatelivet. Korfu by blir av de lokale kalt for Kerkira. Jeg syntes det var en fin, gresk by.

Bybilde

Vi var også innom en gresk-ortodoks kirke. Der tente jeg lys for ofrene som omkom på Utøya. Inne i kirken var fint. Om kvelden seilte vi videre.