onsdag 21. februar 2024

Tur i Dubai, del 3

Lørdag 18. januar dro vi til Mall of the Emirates. Der spiste vi først frokost på en fransk kafé, et elegant sted. Maten ble servert, den var lekkert anrettet og smakte godt.

Først frokost

Dette kjøpesenteret hadde da verdens største innendørs skibakke, Etter frokosten gikk vi dit. Vi nøyde oss med å se den fra de store vinduene. Rett ved inngangen var et rom der en kunne kjøpe skiutstyr, eller bare leie.

Fra skibakken

Flere løyper

Men nå måtte vi tilbake til hotellet å skifte, for vi skulle på ørken-safari. Vi skulle hentes på hotellet med bil som skulle kjøre oss til samlingsstedet. Før vi dro tok jeg bilde av en blomster-oppsats i resepsjonen.

Fra resepsjonen

Der alle bilene samlet seg, gikk vi over i vår bil. Men først så jeg en kar med en falk på armen, den fikk folk holde og det ble tatt bilde. Det ville jeg prøve.

Bildet med falken

Nå tok vi plass i vår bil, Framme med sjåføren satt en mannlig turist, i midten satt vi to nordmenn, i baksetet satt to unge daner fra Argentina. Skiltet bak på bilen viste at her ble litt av et liv, og det ble det.

Vår bil

Nå startet livet. Bilen kjørte i vill fart opp sanddynene, så i en full fart ned så videre på skrå så det virket som bilen ville kantre. Jeg kom selvsagt med noen hyl iblant. Det ble et stopp så vi gikk t og så på sand-ørkenen. Så en ny runde enda villere en første. Endelig var det over, og vi ble kjørt til et sted i ørkenen der det var underholdning og bevertning.

Der lå ørkenen

Full driv

Stopp der vi så på ørkenen

Nå kjørte vi til et sted i ørkenen der det ble underholdning, og servert grillmat. Vi satt ute rett i sanden ved lave bord. Men nå blåste det litt, så sand fløy i luften, så jeg spiste nesten ingen ting. Men litt av en opplevelse var det.  Til slutt ble vi kjørt til våre hoteller.

Pause i ørkenen

Søndag 19. januar startet vi også med tur inn til sentrum og spiste frokost på  det flotte varehuset Mall of the Emirates. Frokosten var lekker å se på og smakte nydelig.

Frokosten

Etter en stund der, dro vi til stranden og vasset i strandkanten, og her hadde vi det berømte hotellet pop-ulært kalt Seilet, i bakgrunnen.

I strandkanten

Så dro vi tilbake til hotellet, der ble det soling og avslapning. Jeg så på utsikten fra hotellet, og tenkte det var litt av en forskjell fra da dette var et ørkenområde og med små fiskerlandsbyer langs havet.

Utsikt

Men nå måtte vi gjøre oss klar, for vi hadde bestilt te på Seilet. Vi skiftet og gjorde oss klar, og tok taxi til Seilet. Da bilen nærmet seg innkjørselen, måtte vi  vise vår avtale. Vi fikk passere og gikk ut fra bilen. Presis klokken 16.00 ble vi mottatt og vist inn i foajeen, og mottatt av en dame i sid kjole. Det første jeg så var alle fontenene, Vi skulle ta rulletrappen opp til første etasje, der var te-rommet, og det var stilig. Det var flotte omgivelser og det glitret i gull.

Inne i resepsjonen

Vi ble vist til vårt bord, og først fikk vi et glass champagne. Jeg så på det flotte omgivelsene og hørte på den svake harpe-musikken i bakgrunnen.

Først champagne

Vi satt i fine omgivelser

Fra te-bordet

Da testunden var over, fikk vi senere tillatelse til å dra opp i 25. etasje, der var baren, og det var litt av en bar. Vi fikk vårt bord, og vi bestilte. Så kom drinkene meget elegante, og tilbehøret ikke i skåler, men i fin oppsats. Enda en opplevelse.

Fra baren

Da alt var over, tok vi taxi til hotellet rett nedenfor vårt, der ville vi avslutte kvelden, for det var noen timer til vi skulle reise. Vi kom inn i resepsjonen og da kom der folk og tok i mot oss og viste oss til en servering ved bassenget. Der var flere festkledte folk som forsynte seg fra buffeer med småretter. Til slutt forstod vi opplegget. Vi var havnet opp i en sammenkomst for  Versace-folk som var innbudt her, og det svirret av italiensk rundt oss. Det var derfor vi ble mottatt og vist til stedet vi nå koset oss. Vi hadde en fin stund før vi gikk til vårt hotell. Vi skiftet til reisetøy, Så taxi til flyplassen, og det ble flytur hjem til Norge. Det ble en uventet og spesiell avslutning på oppholdet i Dubai. Samlet en fin tur.

Vi er havnet i godt selskap