torsdag 13. juni 2024

Besøk i Oslo

Tirsdag var jeg på besøk i Oslo, først ble det et Museums-besøk, denne gangen på Munchmuseet. På vei dit tok jeg bilde av museet.

Utsikt til Munchmuseet.  


Utenfor museet møtte jeg den jeg hadde avtalt med, og vi gikk inn og kjøpte billetter. Så opp til avdelingen vi skulle besøke. Der oppe så jeg først på utsikten som var flott her oppe, og tok bilde.

Utsikt fra museet

Så gikk vi inn på første utstilling vi skulle se. Der var bilder av både Munch og andre malere. Første maleriet jeg så hadde tittelen: To småpiker med blå forklær. Malt av Munch i 1904- 1905.

Maleriet

  Neste bildet var malt av Gabriel Munther i 1918. Jeg noterte ikke navnet på bildet.

Maleriet

På denne avdelingen var også statuer, også en laget av Gustav Vigeland. Den hadde tittelen Amor og Psyche. Den var fra 1898.

Kunstverket

Neste maleri var av Henrik Sørensen, det hadde tittelen: Studiet til Adam og Eva. Det var fra 1910.

Maleriet

Nå gikk vi til en annen avdeling der det var utstilling med mest Munchs Kunst. Først tok jeg bildet av et av mine yndlings-malerier malt i 1925: Livets dans,

Livets dans

Så et helt annet motiv. Da har Munck malt en tømmerstokk. Maleriet heter: Den gule tømmerstokk, og er malt i 1912.

Maleriet

Så to andre maleri av Munch. Det første heter: Klostergården i Åsgårdstrand, og er fra 1905. Det var utlånt fra en privat eier. Det andre heter måneskinn og er malt i 1895. Så Selvportrett mot blå himmel, malt i 1908. 

Kloster-gården

 Måneskinn

Selvportrett mot blå himmel 


Munch fikk i oppdrag å dekorere Aulaen i Universitetet i Oslo. Det ble et praktfullt resultat. Her tar jeg med kun det svært kjente malerier. Historien, 1912-1913. 

Historien

Nå gikk vi ut fra museet, så videre på besøk til familie som bodde i nærheten. Der stod bordet ferdig dekket, og en flotte hvite blomsterbukett pyntet opp. Først satt vi ut på balkongen og så på utsikten, og da kom også padlere forbi.

Fint pyntet
Fin utsikt på balkongen
Vi så padlere

Nå tok vi plass ved bordet, og nydelig mat ble servert. Jeg kan nevne omelett, en lekker salat, hvitløk-brød og annet godt. Senere satt vi på balkongen, og jeg så på de fine blomstene der.

Nydelig mat

  Tilbehør

Det smakte

Så ut på balkongen
Fine blomster

Nå ble det servert dessert, og den var lekker. Et stort fat med stykker av melon, kirsebær, og store jordbær, det smakte meget godt. 

Frisk dessert

Etter hvert kom tiden vi skulle dra, men jeg sa jeg ikke kunne dra før jeg hadde sett Karsten Warholm hadde løpt 400 meter hekk i Roma. Det er stas med Warholm, for han er fra samme trakter som vi kommer fra, han kommer fra Ulsteinvik, ca. 20 minutter med bil fra der vi kommer fra. Warholm og de andre stilte til start, Karsten Warholm løp som en rakett og vant solid. Nå tok han gull. Vi jublet, og nå kunne vi dra hjem.  

Karsten Warholm vant gull



  












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar