tirsdag 4. juni 2024

På busstur i Irland

Som jeg har fortalt før, liker jeg å minne meg opp igjen på tidligere turer, det er artig å se hva jeg opplevde, men særlig tror jeg en trener hukommelsen med å tenke tilbake på opplevelser. Denne turen skulle starte 5. juli 2013. Vi landet med SAS i Dublin, og en svensk guide tok imot oss, og hun ble med i bussen. Først kjørte vi til en liten by som het Tyrrelslpass, der spiste vi lunsj i et tårnhus fra 1400- tallet.

Lunsjstedet

Vi kjørte videre til et sted som het Claddagh. Det er det eldste fiskeværet i Irland. Først besøkte vi en katolsk kirke. Inne er den spesiell, for alteret står midt i kirken. Så spaserte vi tur langs elven, og der var svært idyllisk.

Svært idyllisk

Inne i kirken

Bussturen fortsatte til Galway, der spaserte vi rundt og så på gatelivet. Da kom vi forbi en kunstner som laget en figur på et fortau. En purke med mange små grisunger.

I Galway
Kunstverket

Nå kjørte vi ca. 25 minutter ut fra Galway, der sjekket vi inn på hotell. Der var fin utsikt til hav og fjell.
Neste morgen skulle vi videre, og ble kjørt til fergestedet. jeg har aldri sett så mange steingarder som i Irland. I dette distriktet har bodd folk siden 2000 år før Kr.

Masse steingarder

Nå fulgte vi båt til den største av Aran-øyene, den heter Irishmore. Turen tok ca. 40 min. Under er vi kommet fram, og ser mot sentrum.

Vi er framme i Kilronan

Vi ble kjørt videre i to minibusser, og jeg to plass i den ene. Første stopp var ved Seven Churches. Ruinene er fra 700-tallet. Her var en svært gammel kirkegård der vi så på ruinene.

Fra området

Blant gamle ruiner

Nå kjørte vi dit vi skulle starte å gå opp i høyden til restene av et slags fort av stein. Da vi kom opp, så vi  et stein-alter kun et lite stykke fra kanten til berget som stupte ned i havet. Ingen vet hva dette var brukt til. Her var god utsikt til Atlanterhavet.

Alteret ved klippekanten

Utsikt til Atlanterhavet

Så ble vi kjørt tilbake til Kilronan. Vi spiste privat lunsj på stedet, jeg slo lag med en dansk dame, og vi spiste på en kafé. Så tilbake til fastlandet og hotellet.

Fra Kilronan

Neste dag var søndag 7. juli. Nå skulle vi videre, og kjørte  sørover langs Galway Bay. Så ble det et stopp for å se på et tårn-hus. Det var små festninger.

Et tårnhus

Nå så vi mange hus med halmtak. å ble det stopp i et område som het Burren. Der gikk vi nedover mot havet og så på området.

Steinete område

Neste stopp var ved Cliffs of Moher. Det var et stykke å gå, men endelig var vi framme, og det var flott å se på utsikten. Så tilbake til bussen å kjørte videre. På mange marker var kuer, jeg har aldri sett så mange kuer samlet som i Irland.

Cliffs of Moher
Masse kuer

Nå kjørte vi til Irlands tredje største by Limerick, der tok vi inn på hotell. Det lå ikke langt kanalen, jeg syntes det var idyllisk ved kanalen

Fint ved kanalen

Idyllisk med blomster

Om kvelden kl. 19.00 var alle klar, vi skulle til middag på Banratty Castle. Da vi kom dit ble vi hilst med toner fra sekkepipe. Så mer underholdning. og middag, det ble litt av en opplevelse.

Fra slottet

Sekkepipe ble spilt

Så mer underholdning

Mandag morgen 8. juli dro vi videre, nå kurset vi sørover mot grevskapet Killarney. Vi passerte små byer, og stoppet ved en liten by som het Adare. Her så vi hus med spesielle halmtak.

Hus med halmtak

Så kjørte vi videre mot Dingle-halvøya. Det ble stopp så vi fikk gå ut og ta bolde av området.  Et flott landskap med grønne høyder og daler.

Fint landskap

Neste stopp var Tralee. Der besøkte vi en svært fin park. Der stod en statue av et ungt par. Historien var at en kar av høy byrd, ble forelsket i en fattig pike herfra. Men det var ikke sett på med blide øyne, så han ble beskyldt for noe han ikke hadde gjort, og rømte til India. Han kom hjem etter noen år, men da var piken død. Da han døde, ble han gravlagt ved siden av piken han ikke kunne få. Endelig var de sammen.

Statuen
En flott park

Vi kjørte videre fra Tralee, så ble det stopp så vi fikk sett det fine, grønne landskapet, så kjørte vi mot neste stoppested.