lørdag 8. juni 2024

På museumsbesøk

Tirsdag ettermiddag dro jeg inn til Oslo, vi var flere som skulle møtes å Nasjonalmuseet. For meg var det på tide, for bygget ble åpnet i juni 2022, og er Nordens største kunstmuseum. Det er bygd i norsk natur-stein i gulv, vegger og tak.

Ved inngangen 


 På museet er så mye å se at en må velge ut hva en vil se, og så gå flere ganger, for her er masse kunst. Vi hadde valgt ut å se også malerier av Rohtko, men kom først til samisk kunst. Mye spesiell kunst, men jeg vil nevne et langt hvitt klede brodert med bittesmå sting.

Samisk kunst


 Flott arbeid

Nå var vi her


Vi så også kunstverket av en samisk kunstner som på melsekker fra Andre verdenskrig hadde formidlet på dem terroren som fant sted i Oslo og Utøya 22.juli 2011. Spesielt å se.

Kunstverket

Neste vi så var kunst av Mark Rohtko, en amerikansk male, født i Russland og levde fra 1903 til 1970. Han brukte store farge-flater, ofte med flere lag over hverandre. Til slutt ble han syk, det visser maleriene som stadig ble mørkere.

Et tidlig bilde

 Så ble de slik

Nå er han sikkert svært syk

På vei videre så vi noe kvikke karer

Her fra en gang

Nå ville vi se kunst av Munch og andre kunstnere, og gikk dit. Men der var så mye malerier at vi fikk sett bare en del av det, der var annen kunst også som statuer.

Munch: Pikene på broen 
Munch: Dagen derpå

 Harald Sohlberg: Vinternatt i Rondane


Kitty Kielland: Torvmyr på Jæren


Så stoppet jeg opp ved maleriet av Kolsås-toppen. Det var malt av den kjente franske maleren Claude Monet i 1895. Da var han i Norge for å male norsk snølandskap.

Kolsås-toppen

Her var også annen kunst

Nå var det nok kunst for denne dagen, men på vei videre kom vi forbi et gammelt teppe fra før 1200-tallet, funnet i en kirke fra 1600-tallet. Det er et av de få teppene i bildevev-teknikk fra den tiden som er bevart i Europa.

Det gamle teppet

Før vi kom ut så vi enda mer, nå var det flotte kjøler også kongelig stas som kronings-kjolen til dron-ning Sonja, den hadde hun på da kong Harald ble kronet til konge. 

Her er kjolen, den vi ser fremst

Og enda mer stas

Men nå var det på tide å slappe av, og vi gikk til Aker Brygge på et sted som het Jarmann. Nå blåste det kraftig ute, så det var bra å komme seg inn. Jeg hadde spist en så solid lunsj før jeg dro, så jeg nøyde meg med en solid dessert. Litt etter dro vi hjem. På vei til bilen så vi en statue jeg ikke hadde sett før.

Det blåste i Oslo


Nydelig dessert
Statuen



 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar