onsdag 5. juni 2024

Busstur i Irland, del 2

Neste by vi kom til het Dingle, der ble det stopp og vi skulle spise lunsj. Dingle-halvøya er oppkalt etter denne byen. Etter lunsj hadde vi privat tid og ruslet rundt i den lille byen som på 1300-tallet var en viktig handelsplass.

Her spiste vi lunsj

På torget stod en statue av en delfin. Historien forteller at på 1980-tallet kom en delfin svømmende inn på havnen. Den var så sosial at han svømte sammen med båter som kom og båter som gikk. Her holdt han til lenge, men plutselig en dag forsvant den. Dingle har en naturlig havn, og jeg gikk ned for å se hvor delfinen hadde holdt til.

Delfinen

Her ser vi fra havnen

Vi kjørte videre fra Dingle, men etter en stund stoppet vi for å se på utsikten. Nå så vi blått hav og klipper. Så rundet vi odden på Dingle-halvøya og passert Irlands vestlige punkt, men der kunne vi ikke stoppe, men her vi stod nå hadde vi fin utsikt.

Der vi stoppet var flott utsikt

Fjell og hav

Nå kjørte vi på smale og svingete veier, og vi kjørte østover. Men nå skulle vi ha en pause på South Pole Inn. Da vi var på plass, ble vi servert en varm toddy. Jeg satt sammen med en dansk dame jeg holdt mye sammen med på turen.

Her stoppet vi

Pause med en varm toddy

Vi kjørte videre til Killarney, og der sjekket vi inn på hotell. Her skulle vi bo i to netter. Vi spiste middag på hotellet, og jeg tok en tidlig kveld. Neste morgen var tirsdag 9. juli, og etter frokost gikk jeg en tur ved hotellet. Det var strålende vær, og denne dagen skulle vi kjøre på den største halvøya i Irland. Den ligger i sørvest og heter Iveragh.

Fra hotellet

Vi kjørte først et lite stykke, så ble det stopp, så spaserte vi et kort stykke for å se utsikten til Lock Lane. Det betyr: Sjøen med lærdom. Navnet kommer av at her lå et kloster før i tiden.

Fin utsikt

Turen fortsatte, men da vi passerte en liten by, slakket sjåføren på farten så vi fikk tatt bilde av bukken med kongekrone. He ble holdt en festival til minne om en geitebukk som alltid varslet når fiender var på vei. Nå blir en bukk hentet inn til festivaltiden. Fredag står den i første etasje, lørdag på verandaen i 2. etasje. Søndag står den i tredje etasje, nå kronet til konge og hyllet. En 12 år gammel pike er utvalgt, og hun blir kronet til dronning.

Bukken ser en på steinen

Vi kjørte opp i høyden, og der ble det også stopp så vi fikk gå ut og rusle litt i den grønne naturen, en liten, smal elv så vi også her oppe.

Fin natur

Neste stopp var hos en bonde som skulle vise hvordan han samlet sammen sauene. Hundene lystret hans minste pip fra fløyten han brukte, det var artig å se.

Bonden og sauene

Neste besøk var i byen Waterville, her står en statue av den før så kjente film-komikeren Charlie Chaplin. Han kom hit på ferie i 1959, så kom han på ferie hit hvert år i 10 år. Vi så det store hvite hotellet han da bodde. Byen var en fin plass som lå ved Lough Currane. Chaplin stod nå på en liten stein ikledd sin kjente habitt.

Sammen med Chaplin
Utsikt fra byen

Turen gikk videre opp i høyden, og der lå lunsj-restauranten. Her oppe hadde vi god utsikt til havet og bukten nedenfor. Etter lunsj gikk jeg en tur ved restauranten, og da så jeg mye fine blomster

Utsikt til havet

Mye fine blomster

Vi kjørte videre østover, etter en stund stoppet vi i en liten by som hadde hus i forskjellige pastellfarge. Vi hadde privat tid, og jeg ruslet en tur i den fine parken. Jeg så også Milleniums-monumentet som stod der.

Fin by

Milleniums-monumentet

Jeg kom forbi en liten kirke, jeg tror den var katolsk, jeg var også en liten tur inn. Der var et lite og svært enkelt kirkerom.

Kirken
Fra kirkerommet

Jeg gikk tilbake til bussen, og spaserte da over en bro. Der stoppet jeg og så på utsikten som jeg syntes var spesiell.

Flott utsikt

Nå kjørte vi videre ned i lavlandet på svingete veier. Området vi nå kjørte i ble nasjonalpark i 1840. Da vi kom ned dit, gikk guiden tur sammen med oss i parken. Så fikk vi privat tid og rusle rundt alene. En vakker park, vi så et slott i nærheten også.