mandag 24. juni 2024

Cruise, del 2

Det var mandag 12. august, og denne morgenen lå vi til kai i Livorno i Italia. Etter frokost dro vi på utflukt til Pisa. Vi kjørte gjennom det fine landskapet i Toscana. Vi passerte også en elv.

Passerer elven

Vi var i Pisa for å se det skjeve tårnet. Etter å ha studert det en stund, gikk vi en runde i gamlebyen. Der kom vi forbi et hus det hang en plakat. Vi stoppet og leste at her i dette huset var født en liten pike denne natten.

Det skjeve tårn i Pisa

Plakaten

I gamlebyen i Pisa

Vi kjørte tilbake gjennom det fine landskapet, og til Livorno. Litt senere seilte båten videre.  Før vi gikk til middag, måtte vi beundre den fine solnedgangen. Denne kvelden danset kelnere på ledige bord, det var artig og se på.

Vi drar fra Livorno
Fin solnedgang

Klar for middag

To fra gruppen ved middagen

Kelner danser på bordet

Tirsdag 13. august lå vi i Civitavecchia som ligger i provinsen Lazio i Italia. Det er ikke langt fra Roma. Etter frokost stod jeg på dekk og tok bilde fra havneområdet. Så tok noen av oss buss inn til byen. Der tok jeg bilde av en kirke vi så.

Fra havna

En kirke vi så i byen

Vi så på strandområdet, og vi studerte statuen av et par nede mot sjøen. Vi ser en sjømann omfavner en dame i sykepleier-uniform. Han har på uniform, sikkert en soldat på perm.

Nede i strandområdet

Statuen

Så spaserte vi tilbake mot skipet, da så vi på sjøen, så buss tilbake til skipet. Etter lunsj ble det ro og fred på soldekk, jeg leste i boken jeg hadde med.

Ved sjøområdet

Avslapning på soldekk

Om kvelden ble det som vanlig en god middag, og alle fortalte om hva de hadde gjort denne dagen.  Denne kvelden også danset kelnere på ledige bord, og skipet stimet mot neste havn.