torsdag 6. juni 2024

Busstur i Irland 3.del

Onsdag 10. juli spiste vi frokost, så sjekket vi  ut fra hotellet, og kjørte østover. Første stopp var i Cahir. Nå skulle vi se Cahir slott. Det var strålende vær da vi stod ved slottet og ventet litt på lokalguiden. På den blå himmelen så vi noen hvite striper etter fly.  Lokal-guiden kom, og vi gikk inn på området.

Fra Cahir Castle

Etter å ha hørt om slottet gikk vi rundt på området på egen hånd, små kanoner stod der også. Slottet stod på en klippeøy her i byen, i elven Suir. Slottet ble bygd i 1142 av Conor O´Brien, prins av Thomond. Det er et av de største og best bevarte slott i Irland. Bildet ble tatt etter vi var på vei bort fra området.

Vi ser mot slotts-området

Turen gikk videre til Cashel, en by i grevskapet Tipperary i regionen Munster. Her spiste vi lunsj. Da vi kjørte videre, ble det straks et foto-stopp. Vi så opp til de mest populære kirkeruinene i Irland, Rock of Cashel. En del av det er fra 1100-tallet.

Lunsj i Cashel
Vi så opp til åsen

Nå kjørte vi til Kilkenny, og der besøkte vi byens katedral, St. Canice som er i tidlig gotisk stil. Her har blitt holdt gudstjenester i over 800 år. Tårnet stammer fra 849 og er 30 m høyt.

Fra Katedralen

Fra kirkerommet

Nå sjekket vi inn på hotell her i Kilkenny, så hadde vi privat tid her, og min danske ferie-venninne og jeg gikk ut for å se på byen. Det var en fin by med masse blomster som pyntet opp. Til slutt gikk vi for å ta bilde av byens slott. Middag spiste vi samlet på hotellet.

Fin by

Mye blomster
Et fint slott

Torsdag 11. juli sjekket vi ut fra hotellet. Vi kjørte fra Kilkenny, og satte kurs mot Dublin. Da vi kom dit, kjørte vi først til hotellet og satte vår bagasje. Så tok vi plass i bussen igjen, vi dro rett på by-rundtur. Først passerte vi en av Europas største parker, Phønix Park. Det første jeg så, var et 35 m høyt kors. Det ble satt opp til pavens besøk i 1979. Så en runde i byen, og der ble det foto-stopp ved en kjent kirke, det var ikke tid til å gå inn.

Her ser vi Korset

Stopp ved St. Patricks katedral. Til slutt ble vi kjørt til Jameson som er kjent for sin Whisky. En fra bedriften viste oss rundt, noen meldte seg frivillig til å smake på flere typer whisky. Vi andre fikk knapt 2 cm i et beger, men fikk smake på stedet den ble laget.  Nå kjørte vi tilbake til hotellet og sjekket inn.

St. Patriks katedral

Vi besøkte Jameson

Senere privat tid, og da gikk min danske ferie-venninne og jeg ut for å se på byen. I byen var mange statuer. Jeg tok bilde av den kjente frihetshelten Dan O´Connor (1775-1847), er en av Irlands mest berømte ledere.

En berømt leder

Jeg syntes det var ekstra fint ved kanalen, der elven Liffey renner gjennom byen. Nå gikk vi til Viking-museet. Der fikk vi se hvordan vikingene levde da de kom til Irland og levde her. I 840 kom norske vikinger som anla festninger i området. Byen var sete for norsk kongedømme, men i 852 tok danske vikinger over. Interessant å se.

En barsk viking

Fra et oppholdsrom

Fint ved kanalen

I kanalområdet

Vi gikk tilbake til hotellet. Vi skulle snart til et sted med underholdning,, og der skulle vi spise middag.
Da alt var klart, kjørte vi ca. 30 min. ut fra byen, der lå stedet. Vi gikk inn og til vårt bord.

Her er plassen

Gruppen som drev stedet underholdt først. Det ble mye dyktig underholdning med sang, musikk og dans. Det ble en hyggelig avslutning i Dublin.

Fint å se og høre

Fredag 12. juni spiste jeg frokost og sjekket ut fra hotellet.  Det var avreisedag, men jeg hadde litt tid, så jeg ruslet en tur ved hotellet. Så hentet jeg bagasjen og tok plass i bussen som kjørte oss til flyplassen. Alt gikk greit på turen som gikk først til København, så Gardermoen. En flott tur i Irland var over.