onsdag 26. juni 2024

Cruice del 4

Lørdag 17. august lå båten i siste havnen vi skulle besøke, Palma på Mallorca. Etter å ha spist frokost, gikk vi på land. På kaia stod fotograf klar og ville ta bilde, og jeg stilte opp sammen med en flott spansk ung dame.

Her er bildet

Noen av oss ville først se katedralen i Palma, og dro dit. Utenfor så vi en skøyer som satt i løse luften, men vi tenkte oss hva løsningen var. Nå må du som leser dett også finne det ut. Så beundret vi kirken som var i gotisk stil. Byggingen startet på 1200-tallet, men ble først ferdig i 1601.

Skøyeren i luften

Den flotte Katedralen

Vi gikk inn og staselig var det inne i kirkerommet, og det var like storslått inne. Kunstneren Gaudi har utformet baldakinen over alteret, det var i 1909.

Flott utsmykning

Også fine glassmalerier

Etter å ha sett katedralen, gikk vi en runde i gamlebyen i smale gater. Palma ble grunnlagt av romerne som en militærleir i år 120. Vi spaserte en stund i gatene, men det var varmt.

I gamlebyen

Smale gater

Vi satte oss på en uteservering der jeg bestilte en stor is, og stor var den, og kjempegod. Mens vi satt der, så vi flere som opptrådte, akrobater hoppet rundt, musikanter var også i sving.

God is

Akrobater i sving

Så dro vi tilbake til havnen, der ble det tatt bilde, båten lå rett bortenfor. Vi gikk om bord, og da båten gikk fra Palma, stod vi på dekk og så på avseilingen.

Ved havnen
Vi drar fra Palma

Dette var vår siste kveld på cruise-skipet, vi samlet oss som vanlig ved vårt bord, og pratet om dagens opplevelser. Nå var det bare å pakke og gjøre seg klar for avreise.

Vi spiser middag

Fra andre kanten av bordet

Kvelden er snart over

Søndag morgen lå båten i Barcelona der vi startet. Vi spiste frokost, så sjekket vi ut fra båten. På kaia hentet vi bagasjen, så tok vi taxi til flyplassen. Der ble en stund å vente.

Vi venter på flyplassen.

Flyturen til Gardermoen gikk fint. Men det ble litt dramatikk da damen som satt ved siden av meg, skulle fram, og i midtgangen mistet hun bevisstheten, og falt. Heldigvis fikk de liv i henne. Flyet landet på Gardermoen, og da alt var klart ble bilen hentet og jeg var heldig og fikk skyss hjem. Om kvelden gikk jeg ut på balkongen og så i været. Det var litt skyer, men nesten fullmåne.