tirsdag 25. juni 2024

Cruise, del 3

Onsdag 14. august lå skipet i havn i Napoli, Italia, da jeg gikk til frokost. Jeg gikk først på dekk og så inn mot byen. Jeg tok bilde mot byen som skal ha rundt 1 million innbyggere.

Utsikt til Napoli

Etter frokost skulle noen av vår gruppe på privat utflukt til Pompeii, jeg ble med for dit hadde jeg aldri vært. Vi gikk på land og fikk tak i en taxi som kjørte oss dit. Vi avtalte tid han skulle hente oss. Jeg var forundret over at så pass med ruiner var intakt.

Fra Pompeii

Byen ble rammet av aske fra Vesuv i august år 79. Utbruddet varte i to dager. I 1748 ble byen gjen-oppdaget, og utgravninger kunne starte.

Et gammelt teater

I Pompeii

Til slutt så vi ting som som ble funnet senere. Byen ble ikke rammet av lava, men av et 6 m tjukt askefall. Dermed ble ikke byen ødelagt, men begravd. Vi så tjeneren som ble funnet forsteinet på en trapp og holdt noe for nese og munn, for det oppstod dødelige gasser. Mange flere ble også funnet.

Gutten som ble funnet

Sjåføren holdt ord, han kom og hentet oss, vi ham sette oss av i byen, for vi ville spasere i Napolis gater og se på byen. Der spiste vi også lunsj. Det sies at pizza har sin opprinnelse i Napoli.

Fine bygg

Vi spaserte i gatene
Vi passerte fontener

Så pizza

På vei mot skipet passerte vi Castel Nuovo som kong Charles I av Napoli fikk bygget i 1282. En staselig gammel borg. Så om bord på skipet og slappet av. Senere ble det middag, og jeg avsluttet kvelden med å se et show. Nå var båten underveis til neste havn.

Borgen
Klar for middag

Torsdag 15. august lå båten i Messina på Sisilia. Først tok jeg bilde mot byen, så av innseilingen som var før vi var våken. Så fort vi hadde spist frokost, gikk vi på land. Der stod fotograf og ville fotografere, jeg tenkte det var greit å ha et minne.

Bilde mot land
Bilde av innseilingem

På land i Messina

Jeg slo lag med noen av gruppen som skulle ta Hop on buss. Først stoppet vi ved katedralen. Der gikk vi ut for å se det som foregikk på tårnet. Vi hørte klokkene spille og figurer som gikk rundt der.

Figurer på tårnet

Mye folk på Piazza  del Dumo

Vi fortsatte turen oppover i høyden i byen, og der hadde vi fin utsikt mot byen og mot havnen. Messina er den tredje største byen på Sicilia.

Utsikt fra høyden
Vi ser mot havnen

Etter bussturen spaserte vi rundt i byen, der skulle være festivitas om kvelden, også med opptog. Vi så to svære statuer som skulle drages på en vogn i opptoget.

Her er figurene

Bilde tatt rett ved figurene

Vi så en fin fontene

Nå gikk vi tilbake til skipet, for det skulle gå ganske tidlig fra Messina. Jeg satt oppe på soldekk og så på avseilingen.